اجرای حکم اعدام دو زندانی در رشت و خمین

حکم اعدام یک زندانی متهم به «قتل عمد» در زندان مرکزی رشت (لاکان) اجرا شد و یک زندانی دیگر که به اتهام «قتل» یک سرباز وظیفه در حین سرقت به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در ملأ عام در خمین به دار کشیده شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز، پنج‌شنبه ۹ آبان ماه، حکم اعدام یک زندانی در محوطه زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود «مهران قربانی» احراز شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مهران قربانی به اتهام قتل برادر خانمش پنج سال پیش بازداشت شده بود».

این زندانی پنج‌شنبه هفته گذشته، ۲ آبان ماه، به سلول انفرادی منتقل شده بودند و خبر انتقال او در سازمان حقوق بشر ایران اعلام شده بود.

اعدام مهران قربانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

در خبری دیگر خبرگزاری صدا و سیما، گزارش کرده که صبح روز پنج‌شنبه ۹ آبان ماه، حکم اعدام یک زندانی در شهر خمین و در ملأ عام به اجرا درآمده‌است. هویت این زندانی که با اتهام «قتل» یک پلیس وظیفه به قصاص نفس محکوم شده بود، اعلان نشده است.

قتلی که این زندانی به خاطر آن محکوم شده بود، ۳۰ مرداد ماه ۹۷ (حدود ۱۴ ماه پیش) در روستای کاظم آباد از توابع شهر خمین و در حین سرقت احشام به وقوع پیوست.

با توجه به مدت زمان کم بازداشت تا اجرای حکم این متهم، این نگرانی وجود دارد که وی از رویه عادلانه قضایی و حق داشتن وکیل محروم بوده باشد و در طول مدت بازداشت برای اخذ اعتراف با شکنجه روبرو شده باشد.

اعدام‌های در ملأ عام که در ایران انجام می‌شوند بارها توسط سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. پیش‌تر، هم دبیر کل سازمان ملل و هم گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در گزارش‌هایشان خواستار منع اجرای حکم اعدام در ملأ عام در ایران شده‌اند.

در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۱۱۰ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران و یا در ملاءعام اجرا شده که ۸۳ مورد آن با اتهام «قتل عمد» صورت گرفته است. در این مدت رسانه‌های داخل ایران تنها ۳۷ اعدام را اعلام کردند و ۷۳ مورد دیگر از سوی منابع سازمان حقوق بشر ایران به تأیید رسیده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید