سخت‌گیری بیشتر بر پناهجویان ایرانی نوکیش مسیحی در آلمان

پناهندگان ایرانی نوکیش مسیحی در آلمان در صورتی که بعد از اخذ قبولی در پرونده‌شان به کلیسا نروند، ممکن است پناهندگی آن‌ها در آلمان لغو شود یا برای رسیدگی مجدد به جریان بیفتد.

به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌ها بر پناهجویان نوکیش مسیحی در آلمان بیشتر شده‌ و تعداد بیشتری از پرونده‌های ایرانیان رد شود. این موضوع ممکن است حتی شامل کسانی شود که پیش‌تر قبولی خود را گرفته‌اند.

کارمندان اداره «اقامت خارجی‌ها» در آلمان تلاش دارند تا مطمئن شوند، ایرانیانی که خود را به عنوان نوکیش مسیحی در آلمان معرفی کرده‌اند، کماکان به کلیسا‌ها می‌روند یا خیر.

حتی ممکن است افرادی که پیش‌تر تعمید خود را از کلیسا گرفته‌اند یا به عنوان پناهنده پذیرفته شده‌اند را فراخوانده و از آن‌ها نامه تاییده مبنی بر حضور مداوم در کلیسا بخواهند.

گفته می‌شود دلیل آن این است که دولت آلمان متوجه شده، بیشتر پناهجویانی که خود را نوکیش مسیحی معرفی می‌کنند پس از اخذ قبولی دیگر به کلیساها نمی‌روند.

بنا بر اطلاع کمپین، دولت آلمان و اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان (Bundesamt Migration und Flüchtlinge) که با علامت اختصاری بامف (BAMF) شناخته شده‌است، این موضوع را رسما اعلام نکرده، اما از آن‌جایی که دولت آلمان به صورت فدرال اداره می‌شود، اداره اقامت خارجی‌ها (Ausländeramt)، که اداره‌ای دیگر در ارتباط با پناهجویان و خارجی‌هاست، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ایرانیان نوکیش مسیحی کماکان به کلیساها می‌روند یا خیر.

این موضوع بر اساس قانون نانوشته‌ای در آلمان طی ماه‌های اخیر اجرا شده‌است و دیده شده اداره اقامت خارجی‌ها (Ausländeramt) در برخی کلیساها در چند شهر آلمان، پناهجویانی که قبولی گرفته‌اند را پس از ۳ یا ۴ سال فراخوانده و از آن‌ها نامه‌ تاییده از کلیسا خواسته‌است.

کشیش ایرانی یکی از کلیسا‌های فارسی زبان در کلن آلمان به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «کارمندان اداره اقامت خارجی‌ها این حق را دارند که اطمینان حاصل کنند، پناهجویان به درستی پذیرفته‌ شده‌اند و روند رسیدگی به پرونده‌ها مشکلی نداشته‌است.»

“طی چند ماه اخیر اداره اقامت خارجی‌ها از پناهنده‌های نوکیش ایرانی بسیاری نامه تاییده از کلیسا مبنی بر حضور مداوم آن‌ها در کلیسا خواسته‌است.”

شهرام عدیمی، کشیش کلیسای فارسی زبان «حیات ابدی» در کلن آلمان اضافه می‌کند: «کارمندان اداره اقامت خارجی‌ها، بر اساس یک قانون نانوشته می‌توانند از فرد پناهنده‌ بخواهند که باز هم از کلیسای خود نامه تاییده مبنی بر حضور در آن کلیسا بیاورد و اگر فرد پناهنده نتواند این نامه را ارائه دهد، ممکن است اقامت او لغو شود یا پرونده‌اش با اخلال مواجه شود.»

برخی کارمندان اداره‌های اقامت خارجی از پناهجویان این نامه را خواسته و برای همین برخی پناهجوها دوباره به کلیساها مراجعه می‌کنند برای دریافت نامه‌ای که نشان بدهد همچنان به کلیسا می‌روند.

در آلمان و در بسیاری از کلیسا‌ها، بیشتر یک و نیم میلیون شهروندی که طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به کلیسا وارد شده‌اند و خود را نوکیش مسیحی معرفی کرده‌بودند، پس از اخذ قبولی یا گرفتن نامه تعمید، از کلیساها رفته‌اند و بنا به گفته این کشیش ایرانی “اکنون دولت آلمان این موضوع را متوجه شده‌ و از آن‌ها بر اساس همین قانون نانوشته این نامه را طلب می‌کند.”

در آلمان چند اداره برای رسیدگی به امور پناهجویان وجود دارد که با نام‌های اداره اقامت خارجیان (Ausländeramt) و اداره پناهندگان (Bundesamt Migration und Flüchtlinge) با علامت اختصاری BAMF شناخته شده‌اند.

به تازگی براساس یک نظرسنجی که توسط سازمان «درهای باز» انجام شده، میزان حمایت دولت آلمان از پناهجویان مسیحی از اواسط سال ۲۰۱۷ به‌شدت کاهش یافته و ممکن است که کمتر شدن میزان حمایت دولت آلمان از نوکیشان مسیحی پناهجو بی‌ارتباط با مسئله اخیر نباشد.

گزارش از داریوش عدیم

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید