اکبر لکستانی، شهروند دو تابعیتی ایرانی ـ آمریکایی در پی اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد

اکبر لکستانی، شهروند دو تابعیتی محبوس در زندان ارومیه که از روز ۲۷ مهرماه در اعتصاب غذا بسر می‌برد، به دلیل وخامت حال جسمانی به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شده است. به گفته رضا لکستانی فرزند این زندانی دو تابعیتی وی به دلیل عدم رسیدگی درمانی  و همچنین عدم رسیدگی به وضعیت پرونده خود از سوی مسئولان قضایی دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۸، اکبر لکستانی شهروند دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی محبوس در زندان ارومیه  پس از ۱۴ روز اعتصاب غذا، به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان امام خمینی این شهر منتقل شده است.

رضا لکستانی فرزند اکبر لکستانی در همین  رابطه به کمپین می‌گوید: «پدرم در بیمارستان امام خمینی تحت تدابیر امنیتی بسر می برد، اما موفق شدم بسیار کوتاه با وی صحبت کنم و در این گفتگو متوجه شدم که وی از  تاریخ ۲۷ مهرماه به دلیل عدم رسیدگی درمانی در زندان و همچنین عدم رسیدگی به وضعیت پرونده دست به اعتصاب غذا زده است.»

بر اساس این گزارش و بنا به گفته نزدیکان وی، آقای لکستانی از جانبازان جنگ ایران و عراق به دلیل ابتلا به بیماری دیابت، روزانه چند نوبت به انسولین نیاز دارد که مسئولان زندان نسبت به بیماری ایشان تاکنون بی‌توجهی کرده‌اند.

شعبه شش بازپرسی دادسرای انقلاب ارومیه به ریاست بازپرس سارخانلو، طی روزهای گذشته اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «خروج غیرقانونی از مرز» را به آقای لکستانی تفهیم کرده است.

رضا لکستانی در خصوص وضعیت پرونده پدرش به کمپین می‌گوید: «برای آزادی موقت پدرم از سوی شعبه ششم بازپرسی وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادره شده است، اما طی روزهای گذشته علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده، بازپرس با بهانه‌های متفاوت از قبول وثیقه سرباز می‌زند.»

گفته می شوداین زندانی سیاسی پیشین،  پس از انتقال به بیمارستان و به اصرار خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

اکبر لکستانی، روز شنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۸، پس از ورود به خاک ایران، در مرز «سرو» توسط مأموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل‌شده و روز ۱۲ مهرماه پس از پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد.

اکبر لکستانی رییس شورای شهر شوط از توابع ماکو در اوایل سال ۸۶ بابت اتهامات «توهین به مسئولین نظام» و «فعالیت تبلیغی برعلیه نظام» بازداشت و پس از یک ماه با تأمین وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزادمی شود.

دلایل اتهامی رییس شورای شهر شوط در آن زمان، سخنرانی در مسجد جامع این شهر برای عدم استقبال مردم از رئیس جمهور(احمدی نژاد) در شهریور سال ۸۵ و همچنین ارسال لیست کشته شدگان و زخمی های حوادث شهرهای آذربایجان با سربرگ شورای شهر شوط و امضا و مهر شورای شهر شوط به سازمان ملل و همچنین مصاحبه با رسانه های خارجی و اعتراض بخاطر رد صلاحیت خود در شورای اسلامی دوره سوم بصورت علنی در صحن مجلس شورای اسلامی عنوان شده بود.

دادگاه انقلاب خوی در دی‌ماه سال ۸۶ آقای لکستانی را به سه سال زندان محکوم کرد که وی به دلیل بیماری های متعدد و وخامت حال جسمانی و همچین گزارش پزشک معتمد زندان و گزارشات پزشک قانونی با وثیقه از زندان ماکو به مرخصی اعزام و پس از مدتی به دلیل فشارهای وارده از سوی نیروهای امنیتی مجبور به ترک کشور می‌شود.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید