سه شهروند بازداشتی در تبریز با وثیقه و به شیوه «اتیان سوگند» آزاد شدند

محمد مردی و فرهاد پاکروح از شهروندان ساکن تبریز که توسط نیروهای امنیتی در مقابل زندان مرکزی این شهر بازداشت‌شده بودند، با تأمین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای شهید بهشتی تبریز صادره شده بود، آزاد شدند. همچنین وحید ابهری، شهروند ساکن شهرستان اهر و از بازداشت‌شدگان مراسم سالگرد مهندس غلامرضا امانی به شیوه «اتیان سوگند» از زندان تبریز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۸، محمد مردی و فرهاد پاکروح که در حین عکس‌برداری از آزادی شهروندان بازداشت‌شده در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی، از زندان تبریز بازداشت‌شده بودند با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شدند.

بر اساس این گزارش و در همین روز نیز وحید ابهری از بازداشت‌شدگان مراسم سالگرد مهندس غلامرضا امانی به شیوه اتیان سوگند (در صورتی که مدعی‌علیه (منکر)، نسبت به ادعای خود قطع داشته باشد و بر نفی استحقاق مدعی سوگند یاد کند، ادعای مدعی رد می‌شود و دادگاه به بی حقی خواهان حکم می‌دهد.) از زندان تبریز آزاد شد.

صبح روز جمعه ۳ آبان ماه ۹۸، هم‌زمان و در حاشیه برگزاری دهمین سالگرد درگذشت غلامرضا امانی، از فعالان ترک (آذربایجانی)، شماری از شهروندان از سوی مأموران اداره اطلاعات در تبریز بازداشت شدند.

روز دوشنبه ۶ آبان ماه، محمد مردی و فرهاد پاکروح در حین آزادی شهروندان بازداشت‌شده در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی از زندان تبریز بازداشت شدند.

یک منبع آگاه به کمپین در رابطه با بازداشت این شهروندان تبریزی گفت: «مسئولین قضایی ابتدا دلیل بازداشت این افراد را  عکس‌برداری از فعالان آزادشده از زندان تبریز که پیش‌تر در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی  بازداشت‌شده بودند، عنوان کردند و برای آزادی این افراد ابتدا قرار کفالت صادر اما  پس از معرفی کفیل توسط خانواده قرار کفالت به وثیقه افزایش پیدا کرد.»

این منبع آگاه در ادامه به کمپین گفت: «روز پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸، خانواده این فعالین برای تامین قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی که پیش‌تر توسط بازپرس شعبه اول بازپرسی دادسرای شهید بهشتی تبریز، اعلام‌شده بود به شعبه مذکور مراجعه نموده‌اند که بازپرس شعبه از قبول قرار و صدور آزادی فعالین به علت عدم تکمیل رسیدگی پرونده امتناع نموده است.»

محمد مردی پیش از این نیز در جریان مراسم سالانه قلعه بابک دبه همراه تعدادی دیگر از شرکت کنندگان در این مراسم بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید