نورعلی تابنده قطب دروایش گنابادی در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد؛ تداوم اعتصاب غذای دراویش زندانی

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در پی وخامت حالش به بیمارستان مهر منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۸، نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی که گفته می‌شود طی چند روز گذشته از خوردن غذا امتناع کرده‌است، به دلیل وخامت حالش به بیمارستان مهر منتقل شد.

به گفته برخی منابع: «خبرها حاکی از ضعف شدید جسمانی آقای تابنده دارد که در پی خودداری از غذا خوردن به او دست داده‌است.»

روز چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸، شماری از درویشان گنابادی در بیمارستان مهر جمع شده و پیگیر وضعیت سلامتی او هستند.

پیش‌تر و در پی اعلام خبر امتناع از غذا خوردن نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی پس از ترخیص از بیمارستان، شمار زیادی از دراویش گنابادی در زندان دست به اعتصاب غذا زدند.

درویشان گنابادی از روز یک‌شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۹۸ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند و بنا به گفته منابع مطلع این اعتصاب غذا کماکان ادامه دارد.

پیش‌تر علیرضا روشن، نویسنده، شاعر و از درویشان گنابادی گفته‌‌بود: «آقای تابنده نگران وضعیت زندانی‌ها هستند و اخبار بد زندان به صورت مداوم به ایشان رسیده‌است و امید داشتند که اوضاع موجود تغییر کند، زندانی‌های درویش آزاد شوند و اکنون راهی برای آقای تابنده نمانده جز اینکه از جسم و جان خود مایه بگذارند.»

آقای تابنده از بعد از وقایع گلستان هفتم در اواخر سال ۹۶ تا کنون در حصر قرار دارد و هواداران او امکان ملاقات با وی را ندارند و محدویت‌های زیادی از آن زمان بر آن‌ها از طرف نهادهای امنیتی اعمال شده‌است.

بنا به گفته درویشان گنابادی “اجازه ملاقات دراویش با آقای تابنده داده نمی‌شود و اگر هم کسی موفق شود با او دیداری کند در فضای امنیتی شدیدی بوده‌است.”

کمپین پیش‌تر خبر اعتصاب غذای دراویش گنابادی را منتشر کرده‌بود.

اسامی افرادی که در زندان کماکان در اعتصاب غذا هستند عبارتند از:

۱- احمد ایرانی‌خواه-۲- سعید دوراندیش-۳- مرتضی کنگرلو-۴- صالح‌الدین مرادی سروستانی-۵- کسری نوری-۶- سینا انتصاری-۷- رضا انتصاری-۸- مصطفی عبدی-۹- سخاوت سلیمی-۱۰- رسول هویدا-۱۱- عباس دهقان-۱۲-جواد خمیس‌آبادی-۱۳- مجتبی بیرانوند-۱۴- سعید سلطان‌پور-۱۵- محمدرضا درویشی-۱۶- حیدر تیموری-۱۷- محسن مقدسی-۱۸- فرامرز مانگری-۱۹- احمد براکوهی-۲۰- محمود براکوهی-۲۱- سید مصطفی میرمحمدی-۲۲- فرنام فرهنگ-۲۳- اکبر (کیانوش) بیرانوند-۲۴- سیدمهدی فاطمی‌نسب-۲۵- حسین آرنگ-۲۶- جعفر احمدی-۲۷- هادی کریمی-۲۸- رضا یاوری-۲۹- علیرضا لک-۳۰- بابک مرادی-۳۱- علی نژادصاحبی-۳۲- مسلم نوروزی-۳۳- اکبر داداشی-۳۴- مرتضی قادری-۳۵- عبدالله اسماعیلی-۳۶- مصطفی رهسپار-۳۷- مهدی مهدوی-۳۸- فرهاد نعیمی-۳۹- صالح کمالی-۴۰- حسین رزاقی-۴۱- اردشیر عشایری-۴۲- میلاد کاکاوند-۴۳- میرصادق حسینی-۴۴- بهروز صادقی-۴۵- مهدی ایزدپناه-۴۶- سعید گودرزی-۴۷- مجید مرادی-۴۸- مهران اصغرزاده-۴۹- هادی شاهرضا-۵۰- وحید خموشی-۵۱- سعید خموشی-۵۲- علیرضا آزادروش-۵۳- مهدی بختیاری-۵۴- محمدحسن شاهرضا-۵۵- احسان‌الدین ملک‌محمدی-۵۶- بابک تقیان-۵۷- مهدی مهدی‌لو-۵۸- بشیر ریاحی-۵۹- مجید رشیدی-۶۰- رضا سیگارچی-۶۱- مهدی کیوانلو-۶۲- صادق قیصری-۶۳- محمدحسین ابوالفتحی-۶۴- بهنود ‌پوررستمی-۶۵- رضا رضایی-۶۶- سعید کریمایی-۶۷- محمد کریمایی-۶۸- محمد شریفی‌مقدم-۶۹- امیر سلیمانی-۷۰- شکوفه یداللهی-۷۱- سیما انتصاری-۷۲- سپیده مرادی سروستانی

این در حالی است که برخی از هواداران آقای تابنده در خارج از زندان نیز اعلام کرده‌اند که در حمایت از زندانیان و همینطور قطب دراویش اعتصاب غذا کرده‌اند.

درویشان گنابادی با راه‌اندازی کمپینی گفته‌اند مادامی که به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود و دروایشان در زندان در اعتصاب غذا باشند، آن‌ها هم از خوردن غذا خودداری خواهند کرد. گفته می‌شود تا کنون دست کم ۳۵۰ نفر در خارج از زندان اعتصاب غذا کرده‌اند. (کمپین اسامی برخی از آن‌ها را منتشر کرده‌بود.)

این افراد در بیانیه‌ای از نورعلی تابنده خواسته‌اند که به امتناع از خوردن غذا و دارو پایان دهد و تاکید کرده‌اند تا رفع کامل فشارها و محدودیت‌های امنیتی از شخص دکتر تابنده و بازگشایی حسینیه‌ها و تحقق خواسته‌های او به اعتصاب غذایشان ادامه خواهند داد.

همچنین شماری از فعالان حقوق دراویش گنابادی در حمایت از ۷۲ درویش زندانی که در اعتصاب غذا هستند یک توفان توییری با هشتگ «#اعتصاب_غذای_درویشان» به راه انداخته‌اند.

بنا به گفته درویشان گنابادی این توفان توییتری از ساعت ۷ عصر به وقت ایران در روز چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ آغاز می‌شود تا به این نحو صدای خود را به مجامع حقوق بشری برسانند.

فشارها به دراویش در حکومت ایران عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

آخرین مورد به حادثه گلستان هفتم بر می‌گردد که طی آن صدها درویش بازداشت و زندانی شدند، مورد ضرب و جرح قرار گرفته و به احکام حبس، شلاق و تبعید محکوم شدند.

تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی در تهران بازداشت شده بود صورت گرفته‌بود.

این درویش گنابادی ساکن شهرکرد، برای حمایت از قطب دراویش در جریانات گلستان هفتم به تهران آمده‌بود.

از پس از وقایع گلستان هفتم و حمله نیروهای امنیتی به آن‌ها، شماری زیادی از درویش‌های گنابادی بازداشت شدند و با احکام زندان، شلاق یا تبعید مواجه شدند.

برخی منابع شمار بازداشت‌شده‌ها را ۴۰۰ تن اعلام کرده، در حالی که بسیاری از آن‌ها در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌بودند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید