افزایش شمار بازداشت‌شدگان معترض به “مرگ مشکوک” حسن حیدری شاعر اهل اهواز؛ احراز هویت برخی بازداشتی‌ها

ده‌ها تن از شهروندان اهوازی در حین و پس از برگزاری مراسم عزاداری حسن حیدری شاعر و فعال فرهنگی عرب اهل اهواز که مرگ او “مشکوک” گزارش شده‌بود، بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

حسن حیدری شاعر و فعال فرهنگی عرب اهل اهواز سحرگاه روز یک‌شنبه ۱۹ آبان‌ماه ۹۸، به دلیل وخامت حالش به بیمارستان شفا در اهواز منتقل شد و صبح همان روز در بیمارستان جان خود را از دست داد.

فعالان حقوق بشر در اهواز گفته‌اند که “مرگ او مشکوک بوده‌است.”

‏پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی شمار زیادی از شهروندان اهوازی در اعتراض به فوت مشکوک این شاعر مراسم عزاداری خود را همراه با اعتراض برگزار کردند.

منابع محلی می‌گویند که طی روزهای دوشنبه ۲۰ و سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ماموران امنیتی ده‌ها نفر بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند.

روز دوشنبه شمار زیادی از شهروندان مناطق مختلف در اهواز در مراسم عزادارى این شاعر جوان شرکت کردند و به مرگ مشکوک او اعتراض کردند و یزله هاى (پایکوبى) ملى و حماسى برپاکردند. حسن حیدری دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ به خاک سپرده‌شد.

برخی شهروندان جاده‌های منتهی به کوت‌عبدالله را بستند. ویدئویی نیز روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مردم پرچم جمهوری اسلامی را به نشانه اعتراض پایین می‌کشند.

به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز و خبرهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ده‌ها تن بازداشت شده‌اند. آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شده‌ها در دست نیست، اما بیشتر افرادی که بازداشت شده‌اند از مناطق عرب‌نشین اهواز از جمله درویشیه، شکاره۲، شکاره۳، قلعه کنعان و کوی علوی هستند.

با احتساب بازداشت عباس سحاگی، خواننده معروف اهوازی که خبر بازداشت او روز سه شنبه ۲۱ آبان در کمپین منتشر شد هویت افرادی که بازداشت آن‌ها محرز شده‌است به ۲۲ تن می‌رسد. با این حال منابع مطلع می‌گویند که تعداد بازداشتی‌ها بیشتر از این است.

در میان افراد بازداشتی نام چند تن از نزدیکان و همسایگان این شاعر نیز به چشم می‌خورد.

هویت برخی از افراد بازداشتی عبارتند از:

“‏١-ابراهیم حیدری ۳۰ ساله، فرزند خنجر-‏٢-یوسف حیدری ۲۵ساله، فرزند خنجر-٣-قاسم حیدری ۵۴ ساله، عموی حسن حیدرى، -۴-حسن سوارى ۳۹ ساله همسایه حسن حیدری-۵- رضا امیری⁩، شاعر-۶-رحیم امیری⁩ پدر رضا امیرى-٧محمدامیری⁩ برادر رضا امیرى-٨-منصور امیری⁩ عموى رضا امیرى-٩- کریم ناصری⁩ همراه فرزندانش-١٠- محمد ناصری⁩-١١-خلیل ناصری⁩-١٢-علی ناصری⁩-١٣-ناصر سوارى-١۴-رضا بالدى-١۵-سید عبدالله غرابى١۶-على مجدم، شاعر-١٧-طارق ناصرى فرزند فیصل-١٨-هانى جابرى-١٩- ایاد جابرى-٢٠-على جابرى-٢١- دانیال باوی-۲۲-عباس سحاگی، خواننده”

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

از روز یکشنبه ۱۹ آبان در پی درگذشت «مشکوک» حسن حیدری شاعر شعرهاى حماسى و ملى در بیمارستانی در اهواز، چند منطقه این شهر شاهد اعتراض شماری از شهروندان بود. روز دوشنبه ۲۰ آبان و همزمان با تشییع جنازه حسن حیدری، اعتراضات به صورت گسترده در منطقه کوت عبدالله در اهواز ادامه یافت.

پس از انتشار ناآرامی‌ها در اعتراض به درگذشت مشکوک این شاعر جوان چند مقام مسئول در خوزستان ناآرامی‌ها را تکذیب کرده و گفتند که مردم فقط برای تسلیت جمع شده‌بودند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان ادعا کرد که او در اثر سکته فوت شده و اخبار منتشر شده در خصوص “درگذشت مشکوک” وی را “ناآگاهی رسانه‌های خارج‌نشین” عنوان کرد.

رضا نجفی مهر مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان مدعی شده: «طبق اخباری که به دست ما رسیده حسن حیدری بر اثر سکته فوت شده است و از آنجایی که یکی از شاعران معروف اهواز بود طرفداران وی برای عرض تسلیت در منطقه تجمع کردند.»

سعید حاجیان فرماندار شادگان نیز گفته‌بود: «در حال حاضر در سطح شهرستان شادگان امنیت مطلوب و فوق‌العاده است و وضعیت شهر آرام است.»

اما پس از انتشار ویدئوهایی مبنی بر اعتراض شهروندان در چند منطقه اهواز فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان خبر بازداشت شماری از شهروندان را تایید کرد.

سردار حیدر عباس زاده شامگاه دوشنبه در گفتگو با ایرنا گفت که حدود ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر جمعیتی در حدود ۸۰۰ تا یک هزار نفر مقابل منزل پدر این شاعر برای برگزاری مراسم تجمع کردند.

او مدعی شد که “تعدادی افراد سودجو” با حرکت به سمت قبرستان کوت عبدالله در بین جمعیت از این موقعیت سوء استفاده کرده و با سنگ پرانی به یکی از بانک‌های این شهرستان و به آتش کشیدن چند حلقه لاستیک اختلال در رفت و آمد خودرو‌ها در اتوبان اصلی شهرستان کارون به وجود آوردند.

بنا بر ادعای فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان: «تمامی عوامل نیروی انتظامی و اطلاعاتی با حضور به موقع در موقعیت‌های درنظر گرفته شده منطقه را تحت کنترل قرار دادند و همین عامل باعث شد با کمترین خسارت مالی و بدون خسارت جانی با همکاری مردم این شهرستان اوضاع آرام و تعدادی از عوامل محرک ناآرامی شناسایی و دستگیر شوند.»

حسن حیدری، شاعر معترض و حماسه‌سرای اهوازی ۲۰ مردادماه ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت و روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان شیبان اهواز آزاد شده‌بود.

مطالب مرتبط:

اعتراض شهروندان اهوازی به “درگذشت مشکوک” یک شاعر معترض

اولین واکنش مقامات خوزستان نسبت به “مرگ مشکوک” شاعر معترض اهوازی

عباس سحاگى، خواننده اهوازی به همراه شماری از شهروندان عرب بازداشت شد

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید