اکبر لکستانی شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی با سپردن وثیقه آزاد شد

اکبر لکستانی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی که روز شنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۸، بازداشت شده‌بود با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸، اکبر لکستانی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی که روز شنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۸، پس از ورود به خاک ایران، در مرز «سرو» توسط مأموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

این شهروند دو تابعیتی در زندان ارومیه از روز ۲۷ مهرماه در اعتراض به عدم رسیدگی درمانی و همچنین عدم رسیدگی به وضعیت پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد و روز جمعه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۸، به دلیل وضعیت وخیم جسمانی به بیمارستان امام خمینی ارومیه منتقل شده‌بود.

آقای لکستانی شامگاه چهارشنبه ۱۵ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی از بیمارستان امام خمینی به بیمارستان رازی منتقل شد و به گفته یک منبع آگاه از وضعیت وی، دو روز پیش به بیمارستان طالقانی منتقل شد و امروز پس از سپردن وثیقه از طرف نزدیکانش و طی کردن مراحل اداری آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که پاهای او در زمان بازداشت کبود شده‌اند و در طول دوران اعتصاب غذا به شدت دچار ضعف شده‌بود.

او پس از ۱۴ روز بنا به اصرار نزدیکانش، پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود.

رضا لکستانی فرزند اکبر لکستانی به کمپین گفته‌بود: «برای آزادی موقت پدرم از سوی شعبه ششم بازپرسی وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادره شده‌، اما علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده، بازپرس با بهانه‌های متفاوت از قبول وثیقه سر باز زده‌است.»

شعبه شش بازپرسی دادسرای انقلاب ارومیه به ریاست بازپرس سارخانلو، اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «خروج غیرقانونی از مرز» را به آقای لکستانی تفهیم کرده است.

اکبر لکستانی، روز شنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۸، پس از ورود به خاک ایران، در مرز «سرو» توسط مأموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل‌شده و روز ۱۲ مهرماه پس از پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد.

اکبر لکستانی رییس شورای شهر شوط از توابع ماکو در اوایل سال ۸۶ بابت اتهامات «توهین به مسئولین نظام» و «فعالیت تبلیغی برعلیه نظام» بازداشت و پس از یک ماه با تأمین وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزادمی شود.

دلایل اتهامی رییس شورای شهر شوط در آن زمان، سخنرانی در مسجد جامع این شهر برای عدم استقبال مردم از رئیس جمهور(احمدی نژاد) در شهریور سال ۸۵ و همچنین ارسال لیست کشته شدگان و زخمی های حوادث شهرهای آذربایجان با سربرگ شورای شهر شوط و امضا و مهر شورای شهر شوط به سازمان ملل و همچنین مصاحبه با رسانه های خارجی و اعتراض بخاطر رد صلاحیت خود در شورای اسلامی دوره سوم بصورت علنی در صحن مجلس شورای اسلامی عنوان شده بود.

دادگاه انقلاب خوی در دی‌ماه سال ۸۶ آقای لکستانی را به سه سال زندان محکوم کرد که وی به دلیل بیماری های متعدد و وخامت حال جسمانی و همچین گزارش پزشک معتمد زندان و گزارشات پزشک قانونی با وثیقه از زندان ماکو به مرخصی اعزام و پس از مدتی به دلیل فشارهای وارده از سوی نیروهای امنیتی مجبور به ترک کشور می‌شود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید