چهار تن از زنان امضا کننده بیانیه ۱۴ نفره عزل رهبری به صورت موقت آزاد شدند

۴ تن از زنان امضا کننده بیانیه دوم زنان داخل ایران مبنی بر درخواست عزل رهبری به صورت موقت، آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران، نرگس منصوری فعال مدنی و حقوق زنان و عضو سندیکای شرکت واحد، شهلا جهانبین و شهلا انتصاری از فعالان مدنی و مدافع حقوق زنان هر کدام با سپردن وثیقه‌های ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شدند.

این زنان از امضاکنندگان نامهٔ ۱۴ نفرهٔ دوم (زنان داخل ایران) هستند که در آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری شده‌بودند.

گیتی پورفاضل وکیل دادگستری که روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۹۸، بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی روز چهارشنبه ۲۲ آبان از زندان اوین آزاد شده‌است.

نرگس منصوری و شهلا جهانبین نیز روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، هر کدام با سپردن وثیقه‌های ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

خانم‌ها منصوری و جهانبین به ترتیب در ۲۱ مردادماه و ۳۰ مردادماه بازداشت شده‌بودند.

در روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸، شهلا انتصاری فعال مدنی و فعال زنان که سی‌ویکم مرداد، در رشت بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده‌بود، با سپردن وثیقه آزاد شده‌است.

محمدحسین آقاسی وکیل دادگستری در خصوص دو تن از این زنان به نام‌های شهلا انتصاری و گیتی پورفاضل نوشته‌است که برای آن‌ها احکامی صادر شده‌ و به رویت او رسیده‌است، اما توضیحات بیشتر در خصوص صدور حکم را به پس از دیدار با موکلینش موکول کرده‌است.

روز دوشنبه ۲۹ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب دادگاه این افراد به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» برگزار شد.

در میان زنانی که بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران را امضا کرده‌اند فاطمه سپهری کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد. فرنگیس مظلوم نیز یکی دیگر از زنان امضا کننده بیانیه است که دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ بازداشت شد و روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۹۸، با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

در ۱۴ مردادماه ۱۴ فعال زن با انتشار بیانیه‌ای با عنوان استعفای رهبر و گذار از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید خطاب به مردم ایران نوشته بودند: «ما ۱۴ تن از کنشگران مدنی و فعالین حوزه حقوق زنان مصمم هستیم با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، مبارزه خود را همچون پیش‌قراولان آزادی وطن با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» تا رسیدن به خواسته‌های کامل خود ادامه دهیم.»

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، عزت جوادی‌حصار، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر ۱۴ زنی هستند که نامهٔ ۱۴ نفرهٔ دوم (زنان داخل ایران) را در اعتراض به “آپارتاید جنسی” موجود در حکومت ایران امضا کرده‌اند و خواستار “گذار از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده‌بودند.”

پیش‌تر نیز در خردادماه ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده‌بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید