واکنش‌ها به افزایش ناگهانی نرخ بنزین در ایران

افزایش ناگهانی سه برابری قیمت بنزین در ایران واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته‌است.

در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی کرده است.

براساس فهرست جدید سهمیه بندی خودروها برای هر ماه به این شکل خواهد بود:

  • سواری شخصی بنزینی، ۶۰ لیتر
  • سواری شخصی دوگانه سوز، ۳۰ لیتر
  • تاکسی بنزینی،۴۰۰ لیتر
  • تاکسی دوگانه سوز، ۲۰۰ لیتر
  • موتورسیکلت، ۲۵ لیتر
  • وانت کم مصرف بنزینی، ۲۰۰ لیتر
  • وانت پر مصرف بنزینی، ۳۰۰ لیتر

با انتشار این خبر شمار زیادی از خودروداران به خیابان آمدند و تلاش کردند تا آخرین بنزین ۱۰۰۰ تومانی خود را بزنند.

همچنین شب گذشته ویدئوهایی از برخی شهرها مانند اصفهان و اهواز منتشر شد که نشان دهنده اعتراض شهروندان به این افزایش سه برابری بود. نیروهای امنیتی، پلیس ضدشورش و نیروهای انتظامی نیز در سطح کشور برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی مستقر شدند.

امروز نیز چند ویدئو از اعتراض شهروندان در شیراز و تهران منتشر شده‌است.

تعدادی از جایگاه‌داران سوخت نیز به دلیل پیشگیری از حادثه‌های احتمالی جایگاه خود را تعطیل کردند.

در پی این افزایش قیمت‌، سازمان تاکسی‌رانی اعلام کرد که نرخ کرایه‌ها نباید افزایش پیدا کند. علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی گفته هیچ یک از تاکسیرانان اجازه افزایش قیمت خودسرانه نرخ کرایه را ندارند.

امامی‌کاشانی امام جمعه تهران نیز امروز در خطبه‌های نماز جمعه گفت که با گرانی بنزین کالاها نباید گران شود و دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند که قیمت بنزین افزایش یابد.

امروز نیز شماری از فعالان در توییتر با راه‌اندازی هشتگ‌  #ماشینها_خاموش از شهروندان خواسته‌اند که صبح‌ها راس ساعت ده صبح در خیابان خودرو خود را خاموش کنند و با بستن خیابان دست به اعتراض مدنی بزنند.

این افراد کشورهای دیگر مانند چین را مثال می‌زنند که با دست زدن به این چنین اقداماتی باعث بازگرداندن قیمت بنزین به نرخ قبلی خود شدند.

درآمد حاصل از نفت در ایران به دلیل افزایش دامنه تحریم‌های آمریکا در سال اخیر کاهش شدیدی داشته و افزایش نرخ بنزین در شرایط کنونی می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت معیشتی مردم داشته‌باشد.

برخی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که ایران سود حاصل از درآمد نفتی خود را در کشورهای دیگر خرج می‌کند و ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید