افزایش نرخ بنزین؛ جان باختن دست‌کم یک شهروند ایرانی در اعتراضات سراسری

در پی افزایش قیمت بنزین در ایران اعترضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف از شب گذشته آغاز شده‌است.

گزارش شده که دست‌کم یک نفر طی این اعتراضات در سیرجان جان خود را از دست داده و در چند شهر دیگر شماری مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نام فردی را که شامگاه ۲۴ آبان در اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در سیرجان کشته شد، جواد نظری فتح‌آبادی اعلام کرد. محمد محمودآبادی، فرماندار سیرجان نیز کشته‌شدن یک معترض را که به گفته او از «مردم عادی» بوده، تایید کرد.

شامگاه جمعه ۲۴ آبان تصویری از یک معترض سیرجانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با شلیک گلوله به سر کشته شده بود. «سازمان حقوق بشر ایران» شنبه ۲۵ آبان نام این معترض را جواد نظری فتح‌آبادی اعلام کرد. همزمان محمد محمودآبادی، فرماندار سیرجان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشته‌شدن یک تن را در تجمع اعتراضی مردم در سیرجان تایید کرد.

فرماندار سیرجان معترضان به افزایش قیمت بنزین که شامگاه جمعه ۲۴ آبان به خیابان‌های سیرجان آمده بودند را عده‌ای خواند که «قصد سواستفاده از تجمع مسالمت‌آمیز مردم» را داشته‌اند. به ادعای او آن‌ها «یک‌سری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آنها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبرو و عقب نشینی کردند».

فرماندار سیرجان در ادامه گفت: «متاسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است. در این میان یک‌سری افراد مجروح شدند که در حال بررسی این موضوع هستیم که این افراد به چه شکل مجروح شدند و نمی‌توانیم با یقین صد در صدی گفت که با تیر مستقیم نیروهای امنیتی یا از جای دیگر مجروح شدند زیرا برخی‌ها از پشت و برخی نیز از بغل ضربه خوردند ضمن آنکه تاکید داریم که هیچ کدام از نیروهای امنیتی دستور شلیک مستقیم را نداشتند و فقط برای حفاظت از مخازن حساس سوخت کشور مجوز شلیک تیر هوایی را داشتند که این کار را نیز انجام داده‌اند».

همچنین بر اساس گزارش صدای آمریکا اعتراضات مردم به گرانی بنزین در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، بوشهر، ارومیه، کرج، کرمانشاه، سرپل ذهاب، سقز،مریوان، رشت،گرمسار،کردستان، لرستان و برخی دیگر از شهرهای ایران کماکان ادامه دارد.

در تهران معترضان برخی اتوبان های پایتخت از جمله اتوبان همت و اتوبان تهران کرج و بلوار بابایی و تهرانپارس را مسدود کردند. همچنین معترضان در زیر پل ستارخان این شهر شعار «پول نفت گم شده خرج فلسطین شده»، «مرگ بر گرانی» و «مرگ بر دیکتاتور»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» سر دادند.

در کرج نیز مردم در خیابان های این شهر دست به اعتصاب زدند. تصاویر منتشر شده حاکی است که در شهرهای دیگر از جمله شیراز و اصفهان نیز با خاموش کردن خودروهای خود خیابان ها را مسدود کرده‌اند و شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر دادند.

ویدئوهای منتشر شده همچنین نشان از درگیری معترضان و ماموران در شهر تبریز دارد. شهر بهبهان نیز با اعتراضات مردمی روبرو بود و معترضان اقدام به آتش زدن یکی از شعبه های بانک این شهر کردند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که ماموران امنیتی برای پراکنده کردن معترضان در شهرهای مختلف از جمله تبریز با خشونت عمل کرده و از باتوم استفاده کرده‌اند.

سیرجان نیز از دیگر شهرهایی بود که معترضان شامگاه جمعه ۲۴ آبان ماه دست به تجمع زدند. بنابر تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی این اعتراضات با خشونت همراه بوده و گفته می شود که یکی از معترضان در تیراندازی ماموران جان خود را از دست داده است. صدای آمریکا به طور مستقل نمی تواند صحت این خبر را تایید کند.

تهران هم شامگاه روز جمعه با اعتراضات مردمی به گرانی بنزین همراه بود. یکی از ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد که معترضان در شهرک قدس تهران یکی از خودروهای یگان ویژه را واژگون کرده اند.

در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

شماری از فعالان در توییتر با راه‌اندازی هشتگ‌  #ماشینها_خاموش از شهروندان خواسته‌اند که صبح‌ها راس ساعت ده صبح در خیابان خودرو خود را خاموش کنند و با بستن خیابان دست به اعتراض مدنی بزنند.

این افراد کشورهای دیگر مانند چین را مثال می‌زنند که با دست زدن به این چنین اقداماتی باعث بازگرداندن قیمت بنزین به نرخ قبلی خود شدند.

درآمد حاصل از نفت در ایران به دلیل افزایش دامنه تحریم‌های آمریکا در سال اخیر کاهش شدیدی داشته و افزایش نرخ بنزین در شرایط کنونی می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت معیشتی مردم داشته‌باشد.

برخی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که ایران سود حاصل از درآمد نفتی خود را در کشورهای دیگر خرج می‌کند و ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

منابع:‌صدای آمریکا-رادیو زمانه-سازمان حقوق بشر ایران-رسانه‌های داخل ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید