تداوم اعتصاب غذای حمید رحمتی فعال صنفی معلمان؛ حمایت فرهنگیان سراسر کشور از وی+تصویر

وضعیت جسمانی حمید رحمتی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان شهرضا که از بدو ورود به زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده‌، نامناسب است.

این فعال صنفی فرهنگیان روز یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸، پس از بازداشت ابتدا به دایره اجرای احکام و سپس به زندان شهرضا منتقل شد و اعتصاب غذای خود را از همان لحظه آغاز کرد.

حمید رحمتی در همان روز از زندان شهرضا به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده و به اعتصاب غذای خود ادامه داد و روز پنجشنبه ۲۳ آبان به دلیل افت فشار خون و ضعف شدید به درمانگاه زندان اصفهان منتقل شد، اما از پذیرش سرم سر باز زد.

پیش‌تر منابع آگاه گزارش کرده‌بودند: «بازداشت آقای رحمتی جهت تحمل حبس صورت گرفته و وی از بدو ورود به زندان شهرضا دست به اعتصاب غذای خشک زد و همسر این معلم زندانی خانم زهره رحمتی روز دوشنبه ۲۰ آبان، در زندان با ایشان ملاقات کرده است.»

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸، با انتشار اطلاعیه‌ای پیرو بیانیه ۲۳ آبان ماه خود از آقای رحمتی خواسته‌است که اعتصاب غذای خشک خود را به تر تبدیل کند.

شورای هماهنگی هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان با توجه به محکومیت این فعال صنفی به احکام زندان، شلاق و جریمه نقدی که به دلیل اعتراضات صنفی معلمان برای او صادر شده، نوشته‌است که “اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراض را حق مردم می داند و حکم این معلم کاملا ظالمانه است.”

بنا به گفته این شورا آقای رحمتی کماکان در اعتصاب غذا است: «شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، بنا به قول مسئولین از حمید رحمتی درخواست تبدیل اعتصاب غذای خشک به اعتصاب غذای تر (ادامه اعتصاب با نوشیدن آب) دارد. ما امیدواریم پیگیری های امروز نمایندگان شورا در استان اصفهان به نتیجه برسد و این معلم زندانی به خواسته خود رسیده آزاد شود در غیر اینصورت به زودی نمایندگان شورای هماهنگی از سراسر کشور برای پیگیری وضعیت ایشان راهی استان اصفهان و شهرضا خواهند شد.»

طی روزهای گذشته شماری از معلمان از سراسر کشور با انتشار تصاویری از وی حمایت کرده اند.

حمید رحمتی ساکن شهرضا، تیرماه سال جاری از بابت اتهامات “اخلال در نظم با انجام رفتارهای غیرمتعارف تشویق، تحریک و ترغیب به خشونت از طریق ارسال پیامک در فضای مجازی” توسط شعبه‌ ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرضا به تحمل سه سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌بود که این حکم در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان عینا تایید شد.

آقای رحمتی، روز شنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۷، بدلیل اعتراض و تحصنی که در آذرماه همان سال در حمایت از معلمان زندانی انجام داده بود، توسط مأموران نیروی انتظامی شهرضا بازداشت شد.

منابع مطلع در آن زمان به کمپین گفته بودند که «ماموران نیروی انتظامی شهرستان شهرضا درحالی‌که حکم بازداشت حمید را در دست داشتند از ورود به مدرسه ی محل کار حمید خودداری کردند؛ او نیز به برای احترام به این شیوه ی برخورد نیروهای انتظامی به سمت اداره ی آموزش و پرورش رفت و در آنجا خود را به ماموران نیروهای انتظامی معرفی کرد».

آقای رحمتی پس از بازداشت برای تفهیم اتهام به دادسرای شهرضا منتقل و پس از چند روز بازداشت با تامین وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

حمید رحمتی از اعضای کانون فرهنگیان شهرضا، در اعتراض به بازداشت معلمان و در محکومیت معلمان زندانی، در محوطه آموزش و پرورش این شهرستان، از ۱۰ تا ۱۹ آذر ماه ۹۷ دست به “تحصن تک‌نفره” زده بود.

او در دو روز اول تحصن خود دست به اعتصاب غذای خشک زده‌بود، اما به دلیل وضعیت جسمانی‌ نامناسب و «بنا به درخواست دوستانش» از اعتصاب غذای خود دست کشید.

تحصنی که بنا به گفته یکی از معلمان «تک‌نفره آغاز شد، اما حمایت شماری از فرهنگیان و فعالان صنفی را در پی داشت».

آقای رحمتی پیش‌تر و در اعتراضات صنفی سال ۸۵ نیز بازداشت و از استان اصفهان به استان مازندران تبعید شد. وی در تبعید و درمسیر تردد میان محل کار و محل سکونت و در نتیجه تصادف دچار سانحه شد و مدتها در کما بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید