کشته و زخمی شدن صدها نفر در اعتراضات سراسری و بازداشت بیش از هزار تن در ایران

ایران در حالی وارد چهارمین روز متوالی اعتراضات سراسری شد که شمار زیادی از شهروندانی که به خیابان‌ها آمده و اعتراض کرده‌اند، از سوی نیروهای امنیتی، یگان ویژه، نیروهای ضدشورش و بسیج مورد شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته، مجروح یا کشته‌شده‌اند.

این اعتراضات به گران شدن سه برابری بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شده و طی آن تا کنون صدها شهروند در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

این در حالی است که اینترنت از روز گذشته و امروز در بیشتر شهرهای کشور قطع است یا سرعت آن به شدت کم شده‌ و با اخلال مواجه شده‌است. با این حال اطلاعات رسیده به کمپین نشان می‌دهد در بیشتر شهرها اعتراضات ادامه داشته‌است، هر چند در چند شهر حضور پرشمار نیروهای امنیتی مانع شکل گیری تجمعات شده‌است.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی تنها کشته شدن ۳ نفر در ایران را تایید کرده‌اند، اما بنا بر بررسی‌های انجام شده، آمار کشته شده‌ها بسیار بیشتر از این است.

رهبر حکومت ایران نیز بدون اشاره به تعداد افراد کشته شده اعلام کرد که در این اعتراضات «تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد».

خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که «تلفات جانی» در این اعتراضات نسبت به اعتراضات دی‌ماه بیشتر بوده است. در اعتراضات دی‌ماه بر اساس آمار رسمی حداقل ۲۵ نفر کشته شدند.

غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج در واکنش به ناآرامی های پس از افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران ادعا کرده که ماموران امنیتی با سعه صدر با اتفاقات اخیر برخورد کردند.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که دولت این طرح را به شکل بد و نامناسب به اجرا درآورد به نحوی که جزئیات و مکمل های لازم آنرا نادیده گرفت.

از آنجایی که دسترسی شهروندان به اینترنت در ایران با محدودیت مواجه شده نمی‌توان آمار دقیقی از شهرهایی که روز گذشته اعتراض در آن‌ها تداوم داشته ارائه داد، اما گفته شده شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، بوشهر، تبریز، کرمانشاه، اسلام شهر، ماهشهر، اهواز و نیز برخی نقاط تهران همچنان شاهد اعتراض بوده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که ده‌ها نفر کشته شده‌اند و صدها تن مجروح شده و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در شهرهایی همچون کرج، شیراز و گرگان ماموران و نیروهای بسیج از بالای پشت بام‌ها یا از کلانتری به مردم معترض شلیک کرده‌اند.

آمار جان‌باختگان چند روز اخیر از برخی منابع تا این لحظه ۵۷ نفر گزارش شده، هر چند کمپین مستقلا قادر به تایید همه آن‌ها نیست.

مریوان: ۸ نفر
هویت ۴ نفر از آن‌ها مشخص شده:
۱-عثمان نادری
۲-مهران تاک
۳-شاهو ولیدی
۴-بهروز ملکی

جوانرود: ۱۵ نفر، هویت ۴ نفر از آن‌ها مشخص شده است:
‏١_ کاوە محمودی
‏٢_ حمزە نقدی
‏٣_ ابراهیم مرادی
‏۴_ عزیز، کارمند فضای سبز شهرداری کە ناشنوا و لال بودە است.

کرمانشاه: ۵ نفر، هویت ۱ نفر از آن‌ها مشخص شده است:
۱- محمد میرزایی ۲۱ ساله.

آبادان یک نفر

١- على بغلانى فرزند طاهر

اهواز دو نفر
١- حمزه سوارى ۲۲ ساله فرزند فاضل از اهالى کوى رمضان
٢-محمد رضا عسافى زرگانى ۲۰ ساله منطقه زرگان

‏خرمشهر: ۵ نفر، هویت ۴ نفر مشخص شده است.

١-میثم عدگى پور ۳۰ ساله
٢- خالد منیعات فرزند وهاب
٣- على غزلاوی ۱۲ ساله
۴-میلاد حمیداوی

شیراز: ۴ نفر. هویت یک نفر تا حالا مشخص شده است.
۱- مهدی نیکویی علی آبادی ۲۰ ساله

سیرجان: ۱ نفر
۱- جواد نظری فتح‌آبادی

بهبهان ۱۰ نفر

۵ نفر تائید شده:
۱-محمدحسین قنواتی
۲-احسان عبدلله‌نژاد
۳-دو برادر با نام فامیلی دشتی
۴-تدین (اسم کوچک نامشخص)

۵ نفر تائید نشده:
۱-علی (اسم فامیل ؟)/آرایشگر در منطقه ذوالفقاری
۲-احمد حشم‌دار
۳-مهرداد دشتی‌زاده
۴-دو برادر پارسایی (شهرک اسلام‌آباد)

اسلام‌شهر: ۱ نفر

اصفهان: ۱ نفر

شهریار: ۱ نفر

بوکان: ۲ نفر

کرج: ۱ نفر

در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است. همان شب ویدئوهایی از چند شهر مانند اصفهان و اهواز منتشر شد که نشان دهنده اعتراض شهروندان به این افزایش سه برابری بود. نیروهای امنیتی، پلیس ضدشورش و نیروهای انتظامی نیز در سطح کشور برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی مستقر شدند.

اما فردای همان شب از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه اعتراضات به سرعت گسترش یافت.

شهروندان که به افزایش نرخ بنزین اعتراض داشته‌اند با شعارهای عمده معیشتی به خیابان‌ها آمده‌‌بودند، اما دامنه شعارها به «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» نیز رسیده‌است.

درآمد حاصل از نفت در ایران به دلیل افزایش دامنه تحریم‌های آمریکا در سال اخیر کاهش شدیدی داشته و افزایش نرخ بنزین در شرایط کنونی می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت معیشتی مردم داشته‌باشد.

برخی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که ایران سود حاصل از درآمد نفتی خود را در کشورهای دیگر خرج می‌کند و ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

منابع: رادیو فردا-صدای آمریکا-تلگرام شاهد علوی-شبکه‌های اجتماعی-رسانه‌های داخل ایران

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید