“هرگونه تجمع پناهندگان در ترکیه باید مجوز‌های لازم را داشته‌ باشد”

شماری از پناهجویان و پناهندگان مقیم ترکیه طی پیام‌هایی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته‌اند خواستار برگزاری تجمع اعتراضی در حمایت از هموطنان خود در چند شهر ترکیه هستند و خواسته‌اند که این تجمعات از طرف کمپین پوشش خبری داده‌ شود.

ایران طی روزهای اخیر شاهد برگزاری اعتراضات سراسری است که با افزایش سه برابری نرخ بنزین آغاز شده‌ است. این تجمعات در بیشتر شهرهای کشور از سوی نیروهای امنیتی، پلیس، یگان ویژه و بسیج به خشونت کشیده شده‌ است. تا این لحظه صدها تن در اعتراضات سراسری ایران کشته و زخمی شده‌ و دست‌کم هزار نفر بازداشت شده‌اند.

همزمان برخی پناهندگان مقیم ترکیه قصد دارند طی روزهای آتی در مراکز شهر محل سکونت خود یا مقابل کنسولگری ایران تجمع کرده و از هموطنان خود در ایران حمایت کنند، اما گفته شده «برپایی تجمع شما را تا مرز اخراج از این کشور به دلیل نقض قوانین آن پیش می‌برد.»

منبع مطلعی از وضعیت پناهجویان در ترکیه در این باره به کمپین گفته: «ایرانیان پناهنده و پناهجوی مقیم ترکیه باید تابع قوانین این کشور باشند و برپایی هر گونه تجمع پناهندگان بدون اخذ مجوز جرم تلقی می‌شود و باید مجوزهای لازم در این خصوص از مقامات مربوط اخذ شود. در غیر این صورت احتمال بازداشت از سوی نیروهای پلیس وجود دارد که می‌تواند منجر به اخراج فرد پناهجو از این کشور یا جریمه نقدی وی شود.»

این منبع افزود: «برای اخذ مجوز جهت برپایی هرگونه تجمع، فرد مورد نظر باید به عنوان درخواست کننده، نامه کتبی خود را به شهرداری و اداره امنیت شهر محل سکونت خود ارائه دهد. در طول این روند اداری،‌ فرد متقاضی به عنوان نماینده جمع دلیل تجمع را با توجه به مستنداتش شرح داده و سپس مشخصات و آدرسش ثبت می‌شود. زمان آغاز تجمع، ساعت پایان آن و محل تجمع مورد سوال قرار می‌گیرد. سپس از وی نام افراد شرکت‌کننده، شماره‌های مشخصات هویت فردی (شماره کیملیک) و آدرس محل سکونت آن‌ها اخذ می‌شود. به همین دلیل فرد متقاضی حتما باید در شهر محل سکونت خود اقدام کند، چرا که برخی پناهجویان به دلیل یافتن کار یا مسائل شخصی به صورت غیرقانونی در شهرهای غیر از محل تعیین شده از طرف سازمان ملل و اداره مهاجرت زندگی می‌کنند. پس این افراد امکان ارائه این درخواست را ندارند و باید فرد مورد نظر حتما در شهر محل سکونت خود [که در برگه کیملیک قید شده] درخواست برگزاری تجمع رو داشته باشد.»

وی در پایان گفت: «در نهایت اداره امنیت از شما لیست شعارهایی که بناست در این تجمع داده‌ شود را می‌خواهد و همینطور از شما خواسته می‌شود که در صورت موافقت با برپایی تجمع پلاکاردهای کاغذی و مقوایی به‌ همراه داشته‌ باشید. (به دلیل احتمال درگیری، حمل پلاکاردهایی که دسته‌های چوبی و آهنی دارند ممنوع است.) پس از ثبت درخواست شما و بعد از چند روز پاسخ مثبت یا منفی خود را می‌دهند و توجه داشته‌ باشید که طبق قانون ترکیه پناهجویان اجازه برپایی تجمع بدون مجوز را ندارند و در صورتی که حین تجمع غیرمجاز بازداشت شوند، ممکن است خطر دیپورت‌ آن‌ها را تهدید کند. توجه کنید در صورتی که موفق شوید مجوزهای لازم برای برگزاری تجمع را اخذ کنید، پلیس ترکیه موظف است امنیت شرکت‌کنندگان و حاضرین را حفظ کند.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید