ابوالفضل نژادفتح دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شد

ابوالفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به نوشته تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور این فعال دانشجویی روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه بازداشت شده‌ و به همراه او دو دانشجوی دیگر به نام‌های سینا ربیعی و فاطمه سمسار بازداشت شده‌بودند که امروز آزاد شدند.

تا این لحظه اطلاع بیشتری از محل نگهداری، نحوه بازداشت و اتهام این دانشجو در دست نیست.

طی روزهای گذشته و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران به افزایش سه برابری نرخ بنزین، بازداشت دانشجویان شدت گرفته‌است.

پیش‌تر هویت برخی از دانشجویان بازداشتی از جمله ساها مرتضایی (دانشجوی محروم از تحصیل)، امیر فرصتی، نرگس باقری، ملیکا قرگوزلو، کامیارذوقی، علی نانوایی و محمدامین حسینی احراز شده‌بود. گفته می شود این بازداشت‌ها پس از تجمعات دانشجویی و اعتراضات مردمی به گرانی قیمت بنزین، توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران امروز اظهار امیدواری کرد که بخش عمده‌ای از دانشجویان بازداشت شده دانشجویان تهران تا روز شنبه آزاد شوند.

مجید سرسنگی به ایلنا گفته‌است: «حراست دانشگاه لیست کاملی از دانشجویان بازداشتی را تهیه کرده است و با نهادهای مختلف در ارتباطیم و با قوه قضائیه رایزنی می‌شود تا دوستان در اسرع وقت به زندگی عادی خود بازگردند و به درس و تحصیل خود هم ادامه دهند. امیدواریم تا شنبه هم بخش عمده‌ای از بچه‌ها بتوانند به دانشگاه بازگردند.»

این دانشجویان در پی تجمع رو یکشنبه ۲۶ آبان در محوطه دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند. یک روز پس از بازداشت این دانشجویان، سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران به رسانه‌ها گفته بود: «روز یکشنبه ۲۶ آبان تعدادی از دانشجویان معترض به حوادث اخیر و همچنین مشکلات روز جامعه در دانشگاه تهران تجمع کردند که بنابر اخبار رسیده، چند نفر از دانشجویان بعد از پایان تجمعات در بیرون از دانشگاه دستگیر شدند.»

همچنین شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داده‌بود که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

بنابر این گزارش این تجمع تا ساعت ٨شب دوشنبه ادامه یافته و «با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی از این دانشجویان پس از بازداشت به «زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین» منتقل شده اند.

روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، خانم مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل که در دادگاه به شش سال زندان محکوم شده‌است، در خوابگاه دانشجویان در تهران به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد.

به نوشته تلگرام «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» هویت دو دانشجوی دیگر امیر فرصتی، دانشجوی موسیقی هنرهای زیبا و نرگس باقری از دانشگاه هنر عنوان شده‌است.

ملیکا قرگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، روز یکشنبه ٢۶ آبان، در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تماسی کوتاه که با خانواده خود داشته از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است.

اعتراضات به گران شدن قیمت بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شد و در روزهای بعد شدت گرفت. گفته‌می‌شود که این اعتراضات در برخی از شهرها کماکان ادامه دارد. بر اساس اخبار ارسالی به کمپین و برخی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی حقوق بشری  تاکنون صدها  تن از شهروند کشته و یا زخمی و هزاران نفر نیز در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سرویس اینترنت و ارتباط با شبکه جهانی در ایران از روز شنبه ۲۵ آبان، تاکنون به دلیل آغاز اعتراضات از سوی مقامات حکومت قطع شده است، با این حال تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از سرکوب گسترده معترضین در شهرهای مختلف می‌دهد.

بر اساس اخبار ارسالی به کمپین و برخی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی حقوق بشری  تاکنون صدها شهروند کشته یا زخمی و هزاران نفر نیز در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید