حکم ده سال زندان برای دو فعال محیط زیستی دیگر صادر شد

احکام زندان سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه دو تن از هشت فعال محیط زیست که از بهمن ۹۶ در بازداشت به‌سر می‌برند، صادر شد.

بر اساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سام رجبی به ۶ سال زندان و عبدالرضا کوهپایه نیز به ۴ سال زندان محکوم شده‌است.

پیش‌تر حکم شش نفر از فعالان محیط زیست بازداشتی صادر و در زندان اوین به آن‌ها ابلاغ شده‌بود.

این ۶ نفر مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، هومن جوکار، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی بودند که در دادگاه بدوی در مجموع به ۴۸ سال زندان محکوم شدند.

احکام صادر شده برای فعالان محیط زیستی به این شرح است:

«مراد طاهباز و نیلوفر بیانی هر کدام به ۱۰ سال حبس، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر کدام به هشت سال حبس، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و سام رجبی هر کدام به شش سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال زندان محکوم شده‌اند.»

این هشت نفر از بهمن‌ماه ۹۶ در بازداشت به‌سر می‌برند.

از زمان بازداشت این افراد تا کنون بسیاری از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی از مقامات قضایی و مسئولان ایران خواستند که فعالان محیط زیست بازداشتی را آزاد کنند.

آن زمان و در میان این افراد ابتدا مراد طاهباز فعال محیط زیست و همکار موسسه حیات وحش میراث پارسیان بازداشت شد و پس از مدتی در تاریخ چهارم بهمن ماه ۹۶ کاووس سیدامامی و دیگر همکاران سابق و فعلی موسسه حیات وحش در همان روز به طور جداگانه از سوی ماموران امنیتی در خیابان، منزل و یا دفتر موسسه بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۹ بهمن ماه طی تماس تلفنی به همسر سیدامامی اطلاع داده شد که او در سلولش فوت کرده، ماموران زندان علت مرگ را خودکشی عنوان کردند اما هیچگاه جزییات این مرگ مشخص نشد. خانواده و نزدیکان سید امامی خودکشی او را باور ندارند.

منابع مطلع و نزدیک به هشت تن از فعالان محیط زیست زندانی در ایران گفته‌بودند: «آن‌ها در طول مدت بازجویی، بدون ارتباط با خارج از زندان یک سال گذشته را در بازداشت گذرانده‌اند، با تهدید به مرگ مجبور به اقرار بر علیه خود شده‌اند».

مطلب مرتبط:

درباره فعالان محیط زیست بازداشتی بیشتر بدانیم

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید