افزایش فشار بر فعالان رسانه‌ای خارج از کشور؛ بازداشت خواهر یکی از کارکنان تلویزیون «احوازنا»

خواهر یکی از کارکنان تلویزیون «احوازنا» از سوی نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۴ آذرماه ۹۸، ماموران امنیتی لیلا شاوردی (خنافره) فرزند عزیز ساکن کوی گلستان اهواز را در منزل مسکونی‌اش بازداشت کردند. گفته می‌شود این بازداشت به دلیل تحت فشار گذاشتن برادر او ناصر خنافره یکی از کارکنان تلویزیون «احوازنا» در هلند، صورت گرفته‌است.

بنا به گفته کریم دحیمی، فعال حقوق بشر؛ “نیروهاى امنیتى خانواده لیلا خنافره را تهدید کرده اند که در قبال آزادى او، برادرش ناصر خنافره که در تلویزیون احوازنا در هلند کار مى‌کند وادارند که از فعالیت‌های خود دست بکشد و همچنین پدر و دیگر برادرش خود را تسلیم دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی کنند.”

آقای دحیمی به کمپین می‌گوید؛ “این موضوع تنها و تنها نشانه گروگان‌گیری خانواده‌های فعالان از طرف حکومت ایران برای تحت فشار گذاشتن خبرنگاران خارج از کشور است.”

بر اساس این گزارش، دیگر افراد خانواده قبل از ورود نیروهاى امنیتى از منزل خارج شده‌بودند و به همین دلیل نیروهاى اطلاعات با بازداشت خانم خنافره و فشار بر او خواسته اند که از دیگر افراد خانواده بخواهد که خودشان را تسلیم کنند.

کریم دحیمی اضافه‌می‌کند: «ماموران اداره اطلاعات اهواز می‌خواهند که ناصر شاوردى معروف به ناصر عزیز از گویندگى تلویزیون یادشده دست بکشد در غیر این صورت خواهرش در زندان خواهد ماند.»

اخیرا برخی گویندگان چند تلویزیون خارج از کشور و رسانه‌های فارسی زبان از جمله رادیو فردا، صدای آمریکا، بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال گفته‌اند که بستگانشان به اداره‌های امنیتی احضار شده و به آن‌ها در مورد فعالیت‌ نزدیکانشان هشدار داده‌شده‌است.

سازمان حقوق بشری «گزارشگران بدون مرز» با انتشار بیانیه‌ای به افزایش آزار و اذیت خانواده‌های خبرنگاران خارج از ایران واکنش نشان داد. گزارشگران بدون مرز، سه‌شنبه پنجم آذر، با صدور بیانیه‌ای تهدید و فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی فعال در خارج از کشور را محکوم کرد.

در بیانیه این سازمان حقوق بشری تایید شده است که از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی بیشتر  از ۲۵ مورد تهدید و احضار خانواده و روزنامه‌نگاران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده که اغلب توسط وزارت اطلاعات انجام شده است.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «بنا بر اطلاعات گردآوری شده بدست گزارش‌گران بدون مرز، شماری از روزنامه‌نگاران رسانه‌های جهانی به مانند رادیو فردا، بی بی سی، صدای آمریکا و شبکه‌های خصوصی ایران اینترنشنال، من و تو و روزنامه‌های آنلاینی چون کیهان لندن، از سوی سرویس‌های امنیتی تهدید و هم‌زمان خانواده‌های برخی از آن‌ها در ایران تهدید شده‌اند. این تهدیدها به اشکال گوناگون بوده اند، تهدید مستقیم، حملات سایبری، توهین و رعب آفرینی روی شبکه‌های اجتماعی».

فرناز فصیحی، روزنامه نگار نیویورک‌تایمز در توییتی به تهدید و آزارواذیت روزنامه نگاران ایرانی از طرف حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا اشاره کرده است: « تهدید شهروندان یک کشور بخصوص روزنامه‌نگاران، بخشی از اختیارات منسوب به یک سفیر نیست.»

 

بیانیه گزارشگران بدون مرز در بخش دیگری به رفتارهای سفیر ایران در بریتانیا نیز اشاره داشته است و با محکوم کردن رفتارهای این مقام دیپلماتیک یادآور شده که «تهدید شهروندان و به ویژه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های یک کشور از وظایف و ماموریت سفیر نیست» و از مقامات کشور انگلستان خواسته‌اند که به این «اقدام‌های تهدید کننده و خطرناک» برای آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران توجه کنند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز به اقدامات «حمید بعیدی‌نژاد» پس از گمارده شدن به مقام سفیر جمهوری اسلامی در لندن اشاره کرده و نوشته: «از سال ۱۳۹۵ که حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان شده است، پیوسته بر روی حساب توئیتری خود  رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کند. مدیر سابق امور سیاسی و امنیت بین‌ا‌المللی وزارت خارجه، با بهره‌‌مندی از مصونیت دیپلماتیک ،اتهام‌های نهادهای امنیتی ایران را با همان لحن و بیان، علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بکار می‌گیرد».

در بیانیه گزارشگران بدون مرز از «حمید بعیدی‌نژاد» به عنوان «سفیر تهدید» نام برده شده است. سفیری که به گفته گزارشگران بدون مرز« فیلم خبرنگارانی که در برابر سفارت کارشان را انجام می‌دهند»، منتشر می‌کند.

در قسمتی از بیانیه این سازمان حقوق بشری به یکی از توئیت‌های سفیر حکومت ایران در لندن نیز اشاره شده است. توئیتی که کمی پس از شروع اعتراضات سراسری مردم در ایران توسط «سفیر تهدید» نوشته شد. گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود می‌نویسد: «دو روز پس از قطع کامل دسترسی به اینترنت در ایران با هدف محدود کردن اطلاع‌رسانی درباره سرکوب معترضان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یک توئیت خشمگین روزنامه‌نگاران رسانه‌های خارج از کشور را که درباره اعتراض‌های اطلاع‌رسانی می کردند، مستقیم تهدید می‌کند».

بیانیه گزارشگران بدون مرز هم‌چنین به توئیت دیگری از سفیر ایران در لندن اشاره می‌کند که در روز اول آذرماه امسال منتشر شد و این مقام حکومت ایران رسما اعلام کرد که سفارت جمهوری اسلامی در لندن رسما از شبکه‌های «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران‌اینترنشنال» و «من‌وتو» شکایت کرده است.

در بیانیه این سازمان حقوق‌بشری آمده است که جمهوری اسلامی ایران کماکان در قعر جدول رده‌بندی «جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹» و در میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

منابع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی-ایندیپندت فارسی و گزارش‌گران بدون مرز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید