اعتراضات سراسری آبان ماه؛ “تنها در شهریار ۱۰۰ نفر جان‌ باخته‌اند”

در حالی‌که مقامات ایران در خصوص اعلام شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه سکوت کرده‌اند و آماری از آن‌ منتشر نشده، گفته می‌شود تنها در شهریار بیش از یک‌صد نفر کشته شده‌اند.

وبسایت کلمه روز شنبه در این خصوص نوشت: «میزان و شدت سرکوب نیروهای گارد ویژه و امنیتی های لباس شخصی در شهریار بسیار گسترده و عمیق بوده است. بر اساس این اطلاعات، تعداد کشته شدگان در شهریار حداقل ۵ نفر، بخش کهنز ۱۷ یا ۲۰ نفر، در بخش های فردوسیه امیریه و وحیدیه ۱۰ یا ۱۳نفر، بخش ملارد ۸ نفر، قلعه حسن خان ۸ یا ۱۰ نفر، یوسف آباد صیرفی ۶ نفر، جاده ساوه ۱۰ یا ۱۲ نفر، اسلام شهر ۸ یا ۱۰ نفر، حدفاصل ملارد و شهریار شامل روستاهای لم آباد، اسفند آباد و بکه حدود ۱۲ یا ۱۴ نفر و اکبرآباد و وجیه آباد بیش از ۲۰ نفر از هموطنان‌مان با شلیک مستقیم نیروهای نظامی یا استفاده از تیربار مسلسل جان خود را از دست داده‌اند که در مجموع آمار جان باختگان اعتراضات مردم در شهریار را دستکم به بیش از یکصد نفر می‌رساند. همچنین مطابق با خبری دیگر تعداد ۱۶ نفر از هموطنان طی اعتراضات اخیر در رودهن با شلیک گلوله نیروهای نظامی کشته شده‌اند.»

بر اساس این گزارش به نقل از منابع موثق و مسوولین بهشت زهرا گفته می‌شود؛ پیکر ۱۵۶ نفر از هموطنان به غسال خانه این آرامستان انتقال داده شده و ۸۰ پیکر به شهرستان‌ها فرستاده شده است.

کلمه همچنین در روز یک‌شنبه ۱۰ آذر نوشته‌ که طی روزهای ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ آبان، پیکر ۴۰ تن از هموطنان به همراه ۳۰۰ مجروح به بیمارستان امام حسین نسیم شهر شهریار در جاده ساوه انتقال یافته است و کلیه پرسنل بیمارستان شامل پرستاران و پزشکان و کارکنان، قرنطینه و به حضور در بیمارستان برای رسیدگی و درمان مجروحین ملزم شده اند.

بر اساس این آمار، نحوه مرگ همه هموطنان به سبب شلیک گلوله به ناحیه سر بود و جراحات مجروحین نیز با اصابت گلوله و ضرب و شتم با باتوم و وسایل جرح ایجاد شده که منجر به شکستی دست و پا و آسیب های جدی و خطرناک به ناحیه کمر و ستون فقرات شده‌بود.

تلگرام «کلمه» پیش‌تر به نقل از منبع آگاه خبر داده‌بود که شمار جان‌باختگان ثبت شده حوادث اخیر ۳۶۶ نفر است.

تا کنون از منابع رسمی حکومت ایران، شمار افرادی که طی اعتراضات آبان در ایران جان خود را از دست داده‌اند، آماری ارائه داده‌نشده‌است.

نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی از ایران خواسته‌اند که آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام کند.

پیش‌تر عفو بین‌الملل گفته‌بود که طی این اعتراض‌ها دست‌کم ۱۶۱ نفر جان خود را از دست دادند.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت به اعتراض‌کنندگان با ایجاد ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند.

نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به جمعیت متعرض در دست‌کم ۳۵ شهر از استان‌های کشور باعث کشته‌شدن شماری از شهروندان معترض شدند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت نزدیکان خود که در بازداشت به سر می‌برند، اطلاعی ندارند.

مقامات حکومت ایران دسترسی شهروندان به اینترنت را از روز شنبه ۲۵ آبان، به دلیل شدت گرفتن اعتراضات قطع کردند، اما گزارش شده‌ که از روز یک‌شنبه ۳ آذر در بیشتر شهرهای کشور وضعیت اینترنت به حالت قبلی بازگشته‌است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اسامی حدود ۱۶۰ کشته‌شده اعتراضات اخیر را جمع‌آوری کرده‌است:

احراز هویت شماری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید