زهرا محمدی فعال مدنی با وثیقه سنگین آزاد شد

زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کردی با سپردن وثیقه‌ای سنگین به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸، زهرا محمدی، فعال مدنی و مسئول انجمن فرهنگی نوژین پس از حدود شش ماه بازداشت، با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

زهرا (زارا) محمدی، ۲۹ ساله مدرس زبان کُردی دوم خردادماه سال جاری به همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن نوژین به نام‌های ادریس منبری و ریبوار منبری در منزل پدری خود در سنندج و در هنگام صرف ناهار «توأم با خشونت فیزیکی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌بود.

مریم (مایا) محمدی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده خواهرش زهرا محمدی به کمپین گفته‌بود: «از یک ماه و نیم پیش مراحل بازجویی زهرا به پایان رسیده و در شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج اتهام تبلیغ علیه نظام به زهرا تفهیم و برای آزادی موقت خواهرم وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی صادرشده است. اما پس از ارجاع پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسین سعیدی به دلیل نقص در پرونده دوباره پرونده وی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج ارجاع و در بازپرسی مجدد به زهرا  دو اتهام دیگر نیز تفهیم شده است.»

لازم به توضیح است که در ابتدای بازداشت خانم محمدی و همزمان با آزادی ادریس منبری و ریبوار منبری برای آزادی ایشان نیز توسط شعبه دوم دادسرای انقلاب سنندج وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر می‌شود، اما به دلیل فشار نهادهای امنیتی پس از تأمین وثیقه از سوی  خانواده بازپرس شاه گلدی از دریافت وثیقه سر باز زده و قرار وثیقه را به بازداشت موقت تبدیل کرده‌بود.

پیش‌تر یک منبع مطلع در مورد بازداشت خانم محمدی به کمپین گفته‌بود: «ظهر روز پنجشنبه دوم خرداد مأموران امنیتی که سه مأمور زن نیز آنها را همراهی می‌کردند پس از ضرب‌ و شتم دوست خانم محمدی که به همراه ایشان در خانه حضور داشته، این فعال مدنی را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل می‌کنند.»

از طرف دیگر کانی محمدی خواهر زهرا محمدی در خصوص وضعیت خواهرش اطلاع‌رسانی کرده‌بود و از ممنوعیت ملاقات و تلاش برای محاکمه مخفیانه خواهرش خبر داده‌بود.

دو تن دیگر از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام های ادریس منبری و ریبوار منبری که توسط نیروهای امنیتی در سنندج،  همزمان با بازداشت خانم محمدی به صورتی مشابه و در منزل خود بازداشت شده بودند، روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، با تامین قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

به گفته این منبع نزدیک به خانواده، خانم محمدی پس از گذشت ۸ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان منتقل می‌شود و  خانواده در آن زمان موفق به دیدار با او شده‌بودند.

کمپین پیش از این در گزارشی به عنوان “بی‌خبری از وضعیت زهرا محمدی، فعال مدنی کرد در چهارمین ماه بازداشت” به تداوم بازداشت و بی‌اطلاعی از وی اشاره کرده‌بود.

روز دوشنبه ششم خردادماه، اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» به دلیل تداوم بازداشت خانم محمدی در مقابل دادگستری سنندج دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید شرط عضو بازداشتی این انجمن شدند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی این فعال مدنی شده‌بود.

همچنین شورای سازمان‌های مردم‌ نهاد کردستان نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قیدوشرط خانم محمدی شده بود.

این شورا در این بیانیه از نیروهای امنیتی و مسئولان قضایی کردستان خواستار شفافیت و توضیح در رابطه با بازداشت اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» شده بود.

خانم محمدی کارشناس ارشد ژئوپلتیک از دانشگاه بیرجند، از سال ۱۳۹۰ به عضویت انجمن «نوژین» در آمد و از اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی-اجتماعی نیز بوده است، این انجمن تاکنون در مناطق کردنشین ایران فعالیت‌های مدنی و فرهنگی مستمری نظیر تلاش برای حفظ محیط‌زیست، فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست، تبلیغ فرهنگ کُردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای آموزش ادبیات ،رسم‌الخط کُردی و همچنین مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این مناطق داشته‌ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل