گزارشی از آخرین وضعیت هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی محروم از درمان

hengameh-shahhidi-

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار محبوس در بند زنان زندان اوین در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می‌برد و به دلیل شدت صدمات وارده از دوران بازداشت در سلول‌های انفرادی و اثرات ناشی از اعتصاب غذا، ادامه تحمل حبس برای او ممکن نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار محبوس در بند زنان زندان اوین که پنجم تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت شده‌ در وضعیت جسمانی وخیمی به‌سر می‌برد. گفته می‌شود چشم‌های او عفونت کرده و به ناراحتی قلبی مبتلاست. سر او به شدت زخم شده و به دلیل وضعیتی که اکنون در آن به‌سر می‌برد ادامه تحمل محکومیت برای او امکان ندارد. این در حالی‌است که قوه قضاییه با مرخصی او موافقت کرده، اما دادستانی تهران با مرخصی او مخالف است.

به گفته منابع نزدیک به این زندانی؛ “او در زندان بارها دچار حمله قلبی شده. از ناحیه چشم‌ها دچار عفونت شده و سر او به شدت زخم است. پشت گوش او غده‌ای در آمده و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.”

از طرف دیگر در حالی که قوه قضاییه با مرخصی او موافقت کرده‌بود، دادستانی تهران با درخواست مرخصی خانم شهیدی مخالفت کرده‌است.

این روزنامه‌نگار زندانی روز شنبه ۹ آذرماه به دلیل عارضه قلبی و شرایط نامناسب روحی ۳ بار به طور متوالی به بهداری زندان اوین منتقل شد.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی روز سه‌شنبه ۵ تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت شد و به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شد. او از حدود ۷ ماه پیش از سلول انفرادی به بند زنان در زندان اوین منتقل شده‌است.

هنگامه شهیدی، پیش‌تر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “افترا، نشر اکاذیب، توهین، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی” در مجموع به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی و مطبوعاتی و همچنین خروج از کشور محکوم شده بود

این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر عینا تایید شد.

دادگاه تجدیدنظر هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شده‌بود.

بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر و طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی ۷ و نیم سال حبس در خصوص وی اجرا می‌شود.

بر اساس آنچه پیشتر مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی گفته، «افترا، نشر اکاذیب، توهین، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» عناوین اتهامی خانم شهیدی است.

شهیدی به خاطر اظهاراتش علیه مسئولان قضایی، تحت تعقیب قرار گرفت و پنجم تیر ۹۷ دادستانی تهران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد: «این متهم که تحت تعقیب قضایی بوده، توسط مأموران پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن از دید مأموران استفاده می‌کرده، دستگیر و به زندان معرفی شده است.»

هنگامه شهیدی پیش‌تر نیز در سال ۹۵ به اتهام مصاحبه با یک رسانه برون مرزی دستگیر و پس از ۶ ماه بازداشت موقت، با قرار وثیقه آزاد شد. او سال ۹۶ نیز شش‌ماه در «انفرادی» و تحت فشار برای اخذ اعتراف اجباری قرار گرفته‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید