وکیل آتنا فرقدانی: دست دادن نشانه ادب و آداب معاشرت است

«محمد مقیمی»، وکیل «آتنا فرقدانی» که با قرار کفالت از زندان آزاد شده به روز می‌گوید به دلیل دست دادن با موکل‌اش به او اتهام “رابطه نامشروع مادون زنا” و “عمل منافی عفت” تفهیم شده، ولی او قطعا قضیه بازداشت و برخوردهای صورت گرفته را پی‌گیری خواهد کرد.

روز شنبه، ۲۳ خردادماه خبر بازداشت «محمد مقیمی» منتشر شد، هرچند او پس از چند روز با قرار وکالت آزاد شد. وی اینک در مصاحبه با روز می‌گوید وضعیت پرونده‌اش مشخص نیست و او امیدوار است در دادسرا قرار منع تعقیب صادر شود.

وکیل «آتنا فرقدانی» درباره بازداشت خود و مسایلی که پیش آمده توضیح می‌دهد: “من برای تنظیم لایحه تجدیدنظر به ملاقات موکلم در زندان اوین رفته بودم، وقتی خانم فرقدانی مرا دید با من دست داد، معمولا هم ما همدیگر را می‌دیدیم دست می‌دادیم و این نوعی ادب و آداب معاشرت است. یک خانم حضور داشت و یک آقایی به اسم حمیدی که کارمند معاونت قضایی اوین است. پرسید نسبت‌تان چه است؟ گفتم من وکیل ایشان هستم. گفت چرا دست دادید؟ که آتنا عذرخواهی کرد. اما بعد آقای حمیدی داد و بیداد راه انداخت، من گفتم چرا عصبانی می‌شوید؟ آتنا مثل خواهر من است. تهدید کرد که زنگ می‌زنم به صلواتی و… که گفتم هر کاری می‌خواهی بکن.”

او بازداشت خود را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: “مرا همان‌جا بازداشت کردند در حالی که آقای حمیدی مقام قضایی نیست، ضابط قضایی هم نیست، یک کارمند است. حتی اگر مقام قضایی یا ضابط قضایی هم بود حق بازداشت مرا نداشت چون من جرم مشهود مرتکب نشده بودم. ایشان حق بازداشت مرا نداشت و نهایتا اگر اتهامی متوجه من بود باید گزارش می‌داد و بعد برای من احضاریه می‌فرستادند و اگر مراجعه نمی‌کردم آن موقع می‌توانستند مرا بازداشت کنند.”

وکیل «آتنا فرقدانی» درباره اتهامی که به او تفهیم شده می‌گوید: “مرا به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین منتقل کردند، بازپرس یک روحانی به اسم آقای رضازاده بود که از قانون و حتی فقه بی‌اطلاع بود. از او خواستم مطابق اصل صریح قانونی مرا تفهیم اتهام کند. از قوانین حقوق بشری بین‌المللی که کاملا بی‌اطلاع بود، درباره قانون خودمان هم می‌گفت که حضور ذهن ندارم، من قاضی شرع هستم. گفتم عنصر جرم وجود ندارد و واقعا متاسف‌ام. بعد هم که به من اتهام رابطه نامشروع مادون زنا و عمل منافی عفت، که در پرانتز نوشته بودند دست دادن با موکله زن نامحرم، تفهیم کردند؛ اتهامی که هیچ جایگاه قانونی و شرعی ندارد. دست دادن ادب و احترام است. جرم سوءنیت می‌خواهد، ما چه سوءنیتی داشتیم؟ آن هم در زندان؟”

«محمد مقیمی» می‌افزاید: “همین اتهام را به آتنا هم تفهیم کرده بودند و او هم خیلی ناراحت بود؛ خیلی اذیت شده بود. می‌گفت من عقایدی دارم که روی آنها ایستاده‌ام و می‌ایستم اما حق ندارید با آبروی خانواده من بازی کنید و…”

«محمد مقیمی» سپس به «زندان رجایی شهر» که در آنجا زندانی بوده اشاره می‌کند: “مرا فرستادند زندان رجایی شهر، بین مجرمان خطرناک و با اینکه دو روز بود قرار کفالت صادر و تامین شده بود اما در آزاد کردن من تعلل می‌کردند. وقتی مرا با لباس زندان و دستبند و پابند به دادسرا آوردند، مادر و خواهر من آنجا بودند و می‌خواستیم حرف بزنیم که سرباز مرا هل داد. مادرم گفت مگر قتل انجام داده که سرباز گفت از قتل هم بدتر است. دوباره من را هل داد و افسر رییس‌اش گفت ولش کن اینجا نکن بردی بالا بزن. من قطعا بابت همه این اتفاقاتی که افتاده شکایت خواهم کرد؛ باید پی‌گیری شود. طرف قاتل هم باشد حق و حقوقی دارد. هر مجرمی، مجازات‌اش در قانون معین شده و بیش از آن مجازات تعیین شده حق ندارند با او بدرفتاری کنند.”

او با قرار کفالت آزاد شده و: “الان هم که من با قرار کفالت آزاد هستم و ممکن است در دادسرا این پرونده منع تعقیب بخورد و برائت صادر کنند یا قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شود و بفرستند دادگاه. هنوز چیزی مشخص نیست اما خود من این مساله را پی‌گیری خواهم کرد.”

درباره حکم «آتنا فرقدانی»، موکل «محمد مقیمی» سوال می‌کنم. این وکیل دادگستری توضیح می‌دهد: “حکم آتنا ۱۲ سال و ۹ ماه است. من روز دوشنبه لایحه را به دادگاه تجدیدنظر ارایه و به حکم اعتراض کردم، امیدواریم حکم نقض شود. در صورتی که حکم نقض نشود و همین‌طور باقی بماند براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۷ سال و نیم از این حکم قابل اجرا است که البته قاضی هم در حکم صادر شده نوشته که با رعایت ماده ۱۳۴.”

«آتنا فرقدانی»، فعال مدنی شهریورماه سال گذشته بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی با انتشار ویدیویی در شبکه یوتیوب اعلام کرد که در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته است. او که روز شنبه، ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۳، به عنوان متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شده بود، مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورد و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به «زندان قرچک ورامین» فرستاده شد. این در حالی بود که هنوز دادگاه او برگزار نشده و حکمی برایش صادر نشده بود.

«تقی فرقدانی»، پدر «آتنا فرقدانی» همان زمان به روز گفته بود: “آتنا که وارد دفتر قاضی شد دیدیم ۱۰ دقیقه هم نکشید که او را با دستبند بیرون آوردند. ما هیچ حکمی ندیدیم و جر و بحثی بین او و مامور خانم صورت گرفت و مامور خانم یک سیلی به او زد. او هم در اعتراض به دفتر قاضی رفت که آنجا هم ماموران مرد او را کتک زده بودند. مادرش هم که اعتراض و داد و بیداد کرد که چرا می‌زنید گفتند اگر حرف بزنید از اینجا می‌اندازیمتان بیرون. بعد هم که آتنا را منتقل کردند به زندان.”

او گفته بود: “آتنا جایی کار نمی‌کرد، او نقاش است و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا بود و بیشتر سرگرم نقاشی و نمایشگاه گذاشتن بود. یعنی نمایشگاه نقاشی‌های خودش.”

منبع: روزآنلاین – فرشته قاضی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید