آزادی موقت چند شهروند بهایی در شهرهای اصفهان، تهران و امیدیه

طی روزهای گذشته چند شهروند بهایی در استان‌های اصفهان، تهران و خوزستان به صورت موقت آزاد شدند.

اسماعیل فرزانه، بردیا فرزانه، شهاب فردوسیان، نسیم جابری، سروش آزادی، مهران الله دادی، قدوس لطفی، شهباز باشی، ناصر لطفی، ساغر منوچهرزاده، هما منوچهرزاده، جمال ثابت و عباس طائف از شهروندان بهایی هستند که در شهرهای امیدیه، بهارستانِ اصفهان و تهران بازداشت شده‌بودند و طی روزهای گذشته با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۶ آذرماه دو شهروند بهایی به نام‌های اسماعیل فرزانه و بردیا فرزانه که از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان امیدیه در استان خوزستان بازداشت شده‌بودند، به صورت موقت آزاد شدند. روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه نیز ۹ تن از شهروندان بهایی ساکن بهارستان از توابع اصفهان به نام‌های شهاب فردوسیان، نسیم جابری، سروش آزادی، مهران الله دادی، قدوس لطفی، شهباز باشی، ناصر لطفی، ساغر منوچهرزاده و هما منوچهرزاده با سپردن وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. همچنین در خبری دیگر در روز دوشنبه ۴ آذرماه جمال ثابت و عباس طائف دو شهروند بهایی ساکن تهران به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده‌اند.

دو شهروند بهایی ساکن امیدیه به نام‌های اسماعیل فرزانه و بردیا فرزانه روز شنبه ۹ آذرماه در منزل مسکونی‌شان بازداشت شده‌بودند.

روز جمعه ۸ آذرماه ۹۸، در بهارستان اصفهان نیز دست‌کم ۱۰ تن از شهروندان بهایی به نام‌های سروش آزادی، شهاب فردوسیان، نسیم جابری، مهران الله دادی، شهباز باشی، وحیده نیازمند، ناصر لطفی، قدوس لطفی، ساغر منوچهرزاده و هما منوچهرزاده، بازداشت شده‌بودند که تا این لحظه از آزادی یکی از این افراد به نام‌ وحیده نیازمند خبری در دست نیست.

جمال ثابت یکی دیگر از شهروندان بهایی ساکن تهران است که اخیرا آزاد شده‌است.

آقای ثابت شامگاه دوشنبه ۶ آبان‌ماه ۹۸، بازداشت و روز دوشنبه ۴ آذرماه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده‌است. همچنین در همین روز عباس طائف، شهروند بهایی با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد‌ که پیش‌تر خبر آزادی او در کمپین منتشر شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که ماموران امنیتی در زمان بازداشت این شهروندان بهایی منزل مسکونی آن‌ها را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی آن‌ها را نیز ضبط کرده‌بودند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

به روز رسانی: دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۰ به وقت تهران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید