کارزار اینترنتی فعالان فرهنگی و مدنی افغانستان در حمایت از همایون زارعان پناهنده ایرانی

جمعی از فرهنگیان و فعالان مدنی افغانستان، نسبت به وضعیت سلامتی همایون زارعان پناهنده‌ی سیاسی ایرانی در کابل، نگرانی شدید خود را ابراز داشته و از بخش امور پناهندگان سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا هر چه زودتر مطابق مواد کنوانسیون‌ حمایت از پناه‌جویان سیاسی، آقای زارعان را به کشور سوم انتقال دهد‌.

همایون زارعان پناهنده ۳۵ ساله ایرانی است که در افغانستان به دلیل عدم توجه مقامات سازمان ملل به وضعیتش برای بار دوم دست به اعتصاب غذا زده‌ و در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می‌برد.

آقای زارعان دومین اعتصاب غذای خود را از روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه آغاز کرده و گفته‌است که تا رسیدگی به خواسته‌هایش این اعتصاب را ادامه خواهد داد.

همایون زارعان روز دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸، به کمپین گفته‌بود: «تنها خواسته من این است که مرا به نقطه امنی منتقل کنند، اینجا امکان اینکه امنیت مرا تامین کنند ندارند.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیشتر در خصوص وضعیت این پناهنده ایرانی اطلاع رسانی کرده بود.

او بیش از شش سال است که به عنوان پناهنده‌ی سیاسی در افغانستان به سر می‌برد و در این مدت با تهدیدها و دشواری‌های زیاد، روبه‌رو بوده است.

شماری از فعالان فرهنگی و مدنی در افغانستان با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی درخواست رسیدگی سریع به پرونده وی را دارند و می‌خواهند که سازمان ملل او را به کشور سوم و امن اعزام کند.

در بخشی از متن این کارزار اینترنتی آمده‌است:

“در حال حاضر، آقای زارعان برای احقاق حقوق اولیه‌اش نزدیک به بیست روز می‌شود که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت جسمانی‌اش بسیار نگران‌کننده است. او به دلایل سیاسی و تهدیداتی که در موطن اصلی‌اش (ایران) با آن مواجه است، نمی‌تواند دوباره به کشورش برگردد. همین طور شرایط زندگی و امنیتی در افغانستان چنان‌که برای شهروندان این کشور خطرناک است، برای یک شهروند غیربومی نیز خطرات جانی بالایی دارد.

همین چند روز پیش دکتر ناکامورا شهروند جاپانی که شهروند افتخاری افغانستان نیز بود، در حمله‌ی مردان مسلح با پنج همکارش جان باخت. بنابراین، درخواست آقای زارعان برای انتقال او به کشور سوم، یک خواست انسانی و قانونی است و هرچه زود، باید به آن رسیدگی شود.

ما فرهنگیان و فعالان مدنی افغانستان، ضمن حمایت از آقای زارعان و تأکید بر عملی شدن خواست‌هایش، مکرراً نگرانی خود را از سلامت جسمانی او اعلان می‌کنیم و خواهان توجه جدی به وضعیت و خواسته‌های او هستیم.”

برای امضای این کارزار اینترنتی به آدرس زیر بروید:

به کمیساریای عالی پناهندگان: از حقوق انسانی همایون زارعان محافظت کنید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید