اهدای جایزه «صلح آشتی» به شرافت زرینی به دلیل فعالیت علیه احکام اعدام در ایران

روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه ۹۸، سازمان خیریه صلح در اربیل کردستان عراق طی مراسمی با حضور برخی احزاب، نماینده‌هایی از مجلس کردستان عراق و برخی از کنسولگری‌ها و شخصیت‌های سیاسی و هنری جایزه صلح آشتی را به شرافت زرینی معروف به دایه شریفه⁩، مادر رامین حسین پناهی، اهدا کرد.

سازمان خیریه صلح در عراق یک سازمان رسمی در اقلیم کردستان این کشور و همینطور ژنو است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این سازمان، شرافت زرینی را به دلیل پیگیری فعالانه در پرونده فرزندش رامین حسین پناهی و همچنین تلاش برای لغو حکم اعدام در ایران و شرکت فعالانه در کمپین بخشش در کردستان ایران به عنوان برنده این جایزه انتخاب کرد.

شرافت زرینی که با نام دایه شریفه شناخته می‌شود، مادر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کُرد است که شهریور ۹۷ در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. خانم زرینی بعد از اعدام فرزندش کماکان علیه صدور احکام اعدام در ایران فعالیت دارد و به عنوان یکی از چهره‌هایی است که برای بخشش کسانی که حکم اعدام داشته‌اند، شرکت فعالانه داشته است. او به کمک شماری از فعالان مدنی تاکنون توانسته‌است چندین نفر را از پای چوبه دار نجات دهد.

این مراسم روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه ۹۸ در هتل انترناتیونال اربیل عراق برگزار شد، اما از آنجایی که گذرنامه شرافت زرینی توسط وزارت اطلاعات ضبط شده و امکان خروج از کشور برای او وجود نداشت، پسر او امجد حسین پناهی، فعال حقوق بشر به جای مادرش جایزه را دریافت کرد. آقای حسین پناهی طی‌پیام اعلام کرد که دایه شریفه جایزەاش را بە تمام مادران جانباختگان اعتراضات اخیر در ایران تقدیم کرده است.

حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی، سه زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، سحرگاه شنبه ۱۷ شهریورماه سال گذشته اجرا شد که واکنش‌های بسیاری را از نهادهای حقوق بشری و فعالان حقوق بشر در سراسر جهان در پی داشت.

مقامات ایران هنوز هیچ پاسخی در خصوص محل دفن این سه زندانی سیاسی به خانواده و نزدیکان آن‌ها نداده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید