اجرای «ساختار کوکی» از مصطفی پروین هنرمند اهل اردبیل در اعتراض به مشکلات سیاسی و اجتماعی روز

مصطفی پروین، کنشگر مدنی و هنرمند اهل اردبیل در یک پرفورمنس هنری دیگر که روز یک‌شنبه ۱۰ آذرماه ۹۸ در منزل مسکونی خود به نمایش گذاشته‌است، از مشکلات عدیده و مناسبات اجتماعی سیاسی روز گفته‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اجراکنندگان این طرح سعی کرده‌اند تا مشکلات مناسبات اجتماعی-سیاسی امروز را در مقیاس کوچک‌تر ولی واقعی و تاثیرگذار به مخاطبان القا کنند.

مصطفی پروین که پیش از این نیز اجراهایی اعتراضی داشته‌است اینبار با ارائه یک پرفورمنس هنری با عنوان «ساختار کوکی» اعتراض خود را نشان داد.

اجراکنندگان این هنر اعتراضی با رویکردی انتقادی به بازنمایی بحران امروز جامعه پرداخته‌اند تا زوایای تاریک آن را از طریق هنر خود به نمایش بگذارند. وضعیت اجتماعی_سیاسی معاصر که بنا به گفته آقای پروین “شعاع آن تمام جغرافیای منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.”

شیوه روایی جدید از زندگی که در آن مضامین در فرمی متفاوت و مفهومی رادیکال، سعی بر پرده برداری از درماندگی عینی جامعه و عملکرد فاجعه بار قوانین ارزشی آن دارد. کنشی که به درک عمیق‌تری از آشفتگی و خشونت دوران رسیده است که در آن قدرت مسلط نقش همه را تعیین کرده و در افسارگسیخته ترین شکل خود به جلو حرکت میکند، تا جایی که همه را به ویرانی می‌کشاند.

مصطفی پروین در خصوص به کمپین گفت:‌ «دغدغه‌های هنرمندان معاصر محدود به یک شاخه از هنر نبوده و همواره با ترکیب و تلفیق هنرها با قاطعیت، اشکال بدیعی از هنر اجرا را به نمایش می‌گذارند و ما هم سعی خود را با این شیوه اجراها کرده‌ایم تا به بخشی از معضلات اجتماعی بپردازیم.»

آقای پروین در ادامه گفت: «این پرفورمنس آرت با امکان آزادیهای بی حد در جریان آوانگارد، مواجهه‌ای آشکار با موضوعات سیاسی دارد و علاوه بر آن ناقل مفاهیم ناب در حیطه‌های مختلف نیز هست.»

بر اساس گفته‌های اعضای حاضر در این اجرا مرغ‌های بکار گرفته شده در این نمایش اعتراضی مبتلا به بیماری ویروسی نوع نیوکاسل بوده‌اند و یک روز قبل، از مرغداری تهیه شده‌اند.

مصطفی پروین هنرمند و فعال ترک (آذربایجانی) اهل اردبیل پیش‌تر نیز با اجراهایی اعتراض خود را وضعیت موجود نشان داده‌بود.

«کابوسمان پابرجاست» یکی از این اجراها است که پیش‌تر گزارشی از آن منتشر شده‌بود.

مطلب مرتبط:

اجرای مدرن هنری از مصطفی پروین در اعتراض به بازداشت و روند دادرسی پرونده عباس لسانی

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید