یک شهروند بهایی در قائم‌شهر به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد؛ تعیین وقت رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهایی در کرج

شهروندان بهایی در ایران پس از بازداشت از سوی بازجویان پرونده به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» یا اتهامات دیگری از قبیل «اقدام علیه امنیت کشور» متهم می‌شوند.

بر اساس گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهایی ساکن کرج فردا در دادگاه انقلاب این شهر بدون حضور وکیل مدافع آن‌ها با یکی از همین اتهامات برگزار خواهد شد. همچنین در خبری دیگر مژگان احمدزاده شهروند بهایی ساکن قائم‌شهر از سوی دستگاه قضایی کشور به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است.

جلسه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهایی ساکن کرج به نام‌های ابوالفضل انصاری، روح الله زیبایی و روئین کهنسال روز شنبه ۲۳ آذرماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج برگزار می‌شود. به این سه شهروند بهایی اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم شده‌است. اتهامی که به بیشتر شهروندان بهایی بازداشت شده در ایران تفهیم می‌شود.

بنا به گفته یک منبع مطلع؛ “رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرج اجازه مطالعه پرونده این سه شهروند بهای را به وکلای مدافعشان نداده است و با زبان تهدید از وکلا خواسته تا از وکالت این سه شهروند بهائی دست بردارند و به جای آن‌ها وکلای تسخیری قوه قضاییه بر روی پرونده کار کنند.”

این منبع افزود: «بازداشت این شهروندان بهائی در صورتی شکل گرفته‌بود که آقای ابوالفضل انصاری بر اثر عارضه قلبی و داشتن باتری قلب و روح الله زیبایی با وجود نقص های جسمی شدید و نداشتن یک پا و یک کلیه و یک پرده گوش و آمبولی ریه با کتفی شکسته و یک پای بدون پوست و ۳۸۱ بخیه بمدت سی الی چهل روز در سلول انفرادی تحت شکنجه روحی و فشار بازجویی به جهت اعترافات اجباری قرار گرفته بودند تا از این طریق آنها را به تبلیغ علیه نظام معترف و پرونده سازی علیه آنها صورت بگیرد.»

این در حالی است که هیچ یک از این شهروندان بهایی تا کنون اتهام «تبلیغ علیه نظام» را نپذیرفته‌اند و اینگونه اقدامات نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی را غیر قانونی و برخلاف اصول شهروندی می‌دانند.

این سه شهروند بهایی پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام توسط» ماموران اداره اطلاعات کرج بازداشت و پس از حدود یک‌ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر کرج، تحت شکنجه روحی قرار گرفته و با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شده بودند.

طی روزهای شنبه ۱۲ و یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، مأموران امنیتی روئین کهنسال، روح‌الله زیبایی و ابوالفضل انصاری از شهروندان بهایی ساکن کرج را بازداشت کردند. روح‌الله زیبایی و روئین کهنسال روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه و ابوالفضل انصاری روز یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ از زندان آزاد شدند.

همچنین در خبری دیگر مژگان احمدزاده (فدایی) شهروند بهایی ساکن شهرستان قائم‌شهر از توابع استان مازندران  از سوی دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است.

گفته‌می‌شود حکم ۶ ماه حبس تعزیری خانم احمدزاده روز دوشنبه ۱۱ آذرماه به او ابلاغ شده‌است.

خانم احمدزاده پنجم دی‌ماه سال ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی در باغ خانوادگی‌شان بازداشت شده‌بود و ۱۲ دیماه پس از یک هفته بازجویی در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کچویی شهر ساری به صورت موقت با سپردن وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید