بر اثر شلیک مستقیم، یک کولبر و یک کاسبکار کشته شدند

طی روزهای گذشته براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، یک کولبر جوان و یک کاسبکار کُرد در مناطق مرزی سردشت و اشنویه جان خود را از دست دادند.

براساس اخبار ارسالی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و همچنین گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۳ و ۲۴ آذرماه ۱۳۹۸، عزیز معروفی، کاسبکار و از اهالی روستای  «بیمضرته» اشنویه و هادی حسنی، کولبر اهل شهر ربط از توابع سردشت، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در نواحی مرزی بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

به گزارش منابع محلی، روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه، هادی حسنی، کولبر ۱۹ ساله، براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مستقر در منطقه مرزی «بیتوش» سردشت، براثر اصابت گلوله این نیروهای از “فاصله بسیار نزدیک” به‌شدت زخمی و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

گزارش‌شده است که هادی حسنی، چند سال پیش پدرش را ازدست‌داده است و به دلیل عدم وجود شغل در منطقه و تأمین مخارج و سرپرستی مادر و چهار خواهر خود به این شغل روی آورده بود.

همچنین در گزارش دیگر و در روز شنبه ۲۳ آذرماه، عزیز معروفی، کاسبکار و از اهالی روستای «بیمضرته» اشنویه، براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی در همان حوالی روستای محل اقامتش، کشته‌شده است.

گزارش شده است که آقای معروفی متاهل و دارای دو فرزند بوده است.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی کمپین، کاسبکاران مرزی که همچون کولبران و البته کمتر از آنان و گاه‌وبیگاه هدف شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند، عنوانی است برای اشاره به گروهی از شهروندان کُرد ایرانی که از طریق جابه‌جایی کالای بازرگانان در دو سوی مرز ایران و عراق امرار و معاش می‌کنند. تفاوت این گروه از کاسب‌کاران مرزی با کولبران در این است که این‌ افراد هم اگرچه مالک باری نیستند که حمل می‌کنند اما به‌جای حمل بار روی کول‌هایشان، بارها را بار چهارپایان (عمدتاً قاطر و در مواردی اسب) می‌کنند.

البته در مناطق مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه و در میان کُردها عنوان «کاسب‌کار مرزی»، علاوه بر گروه مورداشاره، به همه‌کسانی اطلاق می‌شود که در بازارچه‌های رسمی و غیررسمی مرزی معامله، کاسبی و تجارت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر از سوی کمپین و دیگر سازمان‌های حقوق بشری از ابتدای سال جاری تا کنون، ده‌ها کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، جان خود را ازدست‌ داده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید