وضعیت نگران‌کننده سلامتی رحیم غلامی، شاعر و نویسنده زندانی

rahim gholami-kampain.info

علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی رحیم غلامی، زندان سیاسی محبوس دربند یک زندان مرکزی اردبیل، مسئولان قضایی و امنیتی از اعزام ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری می‌کنند. روز دوشنبه این شاعر و نویسنده اهل اردبیل  به دلیل مشکلات شدید تنفسی و نارسایی های کلیوی برای مدتی هشیاری خود را ازدست‌داده و به بهداری زندان اردبیل منتقل‌شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ رحیم غلامی، شاعر و نویسنده محبوس در زندان اردبیل به دلیل مشکلات شدید تنفسی (آسم) و  بیماری کلیوی مدتی هوشیاری خود را ازدست‌داده  و پس از انتقال به بهداری زندان، ساعت‌ها از طریق دستگاه اکسیژن تنفس مصنوعی به ایشان داده شده است.

بر اساس این گزارش این چندمین بار است که علیرغم وخامت وضعیت جسمانی آقای غلامی و همچنین نبود امکانات درمانی مناسب در بهداری زندان اردبیل، مسئولین ذی‌ربط از اعزام ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت به عمل می‌آورند.

یک منبع مطلع در این رابطه به کمپین گفت:  «همبندیان آقای غلامی پس از وخامت وضعیت جسمانی  ایشان دلیل عدم اعزام  این زندانی را به مراکز درمانی از مسئولین زندان اردبیل جویا شدند که در پاسخ، عنوان شده که تصمیمات مرتبط به این زندانی توسط نهادهای امنیتی گرفته می‌شود.»

در آبان ماه نیز کمپین گزارشی از عدم اعزام این شاعر و نویسنده اردبیلی به مراکز درمانی خارج از زندان ارائه کرده بود.

یک منبع مطلع  در آن زمان به کمپین گفته بود: «حال عمومی آقای غلامی به دلیل بیماری کلیه (کلیه سنگ‌ساز) وخیم است و او در تماس تلفنی به نزدیکانش گفته است که دیگر داروهای مُسکن جوابگو نبوده و درخواست‌های مکرر او و هم‌بندی‌هایش جهت اعزام به بیمارستان از سوی مسئولین زندان رد شده است.»

رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) که حکم یک‌سال حبس تعزیری او در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل، از بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» تایید شده‌بود، روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل، حکم یک‌سال زندان رحیم غلامی، فعال ترک (آذربایجانی) را که از سوی دادگاه بدوی از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران” صادر شده‌بود، عینا تایید کرده‌بود.

در دادنامه صادره این دادگاه که روز شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹٨ به این نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) ابلاغ شده‌‌بود، آمده‌‌بود: «نظر به اینکه معترض در رابطه با اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعتراض مدلل و مستدلی که سبب خدشه‌دار شدن رأی معترض عنه گردد ارائه نکرده و با توجه به مدارک موجود در پرونده از جمله‌گزارش اداره اطلاعات استان اردبیل و متن پیاده شده سی‌دی سخنرانی متهم و نحوه دفاعیات وی که به طور ضمنی بر صحت اظهارات خود در سی‌دی را تأیید نموده… لذا دادگاه با استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۲ و با رد اعتراض معترض ، رأی معترض عنه را عینا تأیید می‌نماید . رأی صادره مستندا به ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی کیفری قطعی است.
مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر-“بلال مظفری” ،” مرحمت شهباززاده”»

رحیم غلامی، بر اساس ابلاغیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد، از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه برای وی ارسال شده‌بود، برای روز سه‌شنبه ۵ شهریورماه ۹۸ به شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر اردبیل احضار شده‌بود.

اتهامات وارده به این فعال ترک (آذربایجانی) در دادگاه بدوی “عضویت در تشکیلات گاماج”، “تبلیغ علیه نظام از طریق فضای مجازی” و “توهین به خمینی”، عنوان شده بود که از دو اتهام نخست تبرئه شد، اما آقای خدادادی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب، آقای غلامی را از بابت اتهام “توهین به خمینی” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرده‌بود.

منبع مطلعی به کمپین گفته‌بود: «آقای غلامی در دادگاه تجدیدنظر ضمن رد اتهامات وارده، ادعاهای ذکر شده در پرونده را بی اساس دانسته و خواستار حفظ استقلال قوه قضاییه و عدم تبعیت از پرونده سازی های مسئولین امنیتی شد.»

کمپین پیش‌تر خبر صدور یک سال حبس آقای غلامی را منتشر کرده بود.

دادگاه بدوی آقای غلامی روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل با اتهامات “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” برگزار شده بود و حکم دادگاه روز یک‌شنبه ۲۶ خردادماه به وی ابلاغ شده‌است.

یک منبع مطلع به کمپین در خصوص حکم صادر شده برای آقای رحیمی به کمپین گفته بود: «به علت اینکه دلایلی برای تبلیغ علیه نظام در پرونده موجود نبوده از اتهام تبلیغ تبرئه شد و دوم اینکه دلایلی مبنی بر عضویت در گاماج هم در پرونده موجود نبود و اصلا دلیلی بر وجود چنین تشکیلاتی در ایران نیز وجود ندارد از این اتهام نیز تبرئه شد».

رحیم غلامی، ۱۳ اسفند‌ماه سال ۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان مرکزی اردبیل آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که مأموران امنیتی، پس از بازداشت آقای غلامی به منزل وی مراجعه کرده و برخی از لوازم شخصی ایشان را از قبیل کتاب و کامپیوتر ضبط کرده‌بودند.

این شاعر و نویسنده پیش‌تر نیز در دی‌ماه ۹۷ طی ابلاغیه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده‌بود.

دادگاه رسیدگی به اتهام رحیم غلامی به همراه چهار شهروند دیگر به نام‌های عسگر اکبرزاده، علی واثقی، مهدی هوشمند و سعید صادقی‌فر روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه ۹۷ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی قدیمی برگزار شد و این فعالان ترک از اتهام “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت داخلی کشور” تبرئه شدند.

این پنج شهروند اردبیلی پیش‌ازاین در ۱۱ تیرماه ۹۷ در ارتباط با تجمع سالانه قلعه بابک در شهر اردبیل بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

آقای غلامی، قبل‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان بازداشت‌شده بود.

در این پرونده، آقای غلامی در مهرماه ۹۶ به علت نبود دلایل کافی در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات خود تبرئه شد.

از این فعال مدنی تاکنون چندین کتاب در عرصه فرهنگ شهروندان ترک آذری چاپ و منتشر شده‌است.

کتاب‌های “فولکلوروموزدان بیر یارپاق” ، “آتالار سوزو” و “فولکلور ناغیل لاری”  که توسط انتشارات “یایلیق” به چاپ رسیده از آثار این نویسنده ساکن اردبیل است.

نزدیکان او بازداشت‌ وی را مرتبط با تحقیقاتش در زمینه گردآوری لغت نامه ترکی آذربایجانی می‌دانند.