چهار تن از درویشان گنابادی در اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شدند

چهار تن از درویشان گنابادی در اعتصاب غذا به دلیل وضعیت وخیم جسمانی، خونریزی معده و کاهش سطح هوشیاری بامداد روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه از زندان تهران بزرگ (فشافویه) به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، چهار درویش گنابادی در اعتصاب غذا به نام‌های محمد شریفی‌مقدم، رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه و مرتضی کنگرلو در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزآبادی شهر ری به‌سر می‌برند و اطلاعی از آخرین وضعیت آن‌ها در دست نیست.

گزارش شده؛ “فضای بیمارستان امنیتی است و خانواده‌ها تا این لحظه امکان ملاقات با آن‌ها را نداشته‌اند.”

۱۴ درویش گنابادی محبوس در زندان‌های ایران با خواسته‌‌هایی از قبیل “رفع کامل فشارها و محدودیت‌های امنیتی بر دراویش گنابادی و نورعلی تابنده سرسلسله دراویش گنابادی، بازگشایی دوباره حسینیه‌ها و اجازه برپایی مجالس درویشی” دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این ۱۴ درویش گنابادی از شمار ۷۰ درویشی هستند که از روز یک‌شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۹۸ اعتصاب غذای خود را آغاز کردند و با وجود آنکه برخی از آن‌ها با دستور نهادهای امنیتی از زندان تهران بزرگ (فشافویه) به زندان‌های دیگری منتقل شده‌اند، کماکان در اعتصاب غذا هستند. “برخی از این افراد به قدری دچار ضعف جسمانی شده‌اند که دیگر قدرت حرکت ندارند و به سختی تکلم می‌کنند.”

رضا انتصاری، سینا انتصاری، مصطفی عبدی، مرتضی کنگرلو، سعید دوراندیش، احمد ایرانی‌خواه، جواد خمیس‌آبادی، مجید رشیدی، سخاوت سلیمی و محمد شریفی‌مقدم در زندان تهران بزرگ؛ محسن (شهرام) مقدسی، در زندان بروجرد؛ مصطفی میرمحمدی، در زندان قم؛ سعید سلطان‌پور، در زندان قزل‌حصار و صالح‌الدین مرادی، در زندان عادل‌آباد شیراز؛ ۱۴ درویشی هستند که کماکان در اعتصاب غذا هستند.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت دراویش در اعتصاب غذا به کمپین گفته‌بود: «۱۴ درویش گنابادی که در زندان‌های تهران بزرگ، بروجرد، قم، قزل‌حصار و عادل‌آباد به‌سر می‌برند در وضعیت وخیمی هستند و بیشتر آن‌ها به قدری دچار ضعف جسمانی شده‌اند که قادر به حرکت نیستند و به سختی تکلم می‌کنند. آن‌ها به ضعف شدید جسمانی و افت فشار خون دچار شده‌اند و به شدت وزن کم کرده‌اند. برخی از این افراد به درد‌های کلیه و شکمی مبتلا شده‌اند.»

کمپین پیش‌تر در گزارشی از آخرین وضعیت دراویش زندانی در اعتصاب غذا خبر داده‌بود.

تداوم اعتصاب غذای ۷۰ درویش گنابادی در زندان‌های تهران بزرگ و اوین؛

افزایش فشار بر دراویش گنابادی زندانی و انتقال شماری از درویشان از زندان تهران بزرگ به زندان‌های دیگر

فشارها به دراویش در حکومت ایران عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

آخرین مورد به حادثه موسوم به گلستان هفتم بر می‌گردد که طی آن صدها درویش گنابادی بازداشت و زندانی شدند، مورد ضرب و جرح قرار گرفته و به احکام حبس، شلاق و تبعید محکوم شدند.

تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی در تهران بازداشت شده بود صورت گرفته‌بود.

این درویش گنابادی ساکن شهرکرد، برای حمایت از قطب دراویش در جریانات گلستان هفتم به تهران آمده‌بود.

از پس از وقایع گلستان هفتم و حمله نیروهای امنیتی به آن‌ها، شماری زیادی از درویش‌های گنابادی بازداشت شدند و با احکام زندان، شلاق یا تبعید مواجه شدند.

برخی منابع شمار بازداشت‌شده‌ها را ۴۰۰ تن اعلام کرده، در حالی که بسیاری از آن‌ها در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌بودند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید