سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت/ جستجو برای یافتن کولبر مفقود شده ادامه دارد

براثر سرما و کولاک و همچنین گم کردن مسیر راه در ارتفاعات ژالانه در سروآباد، یک کولبر ۱۷ ساله جان خود را از دست داده، یک کولبر ۱۴ ساله مفقود شده و یک کولبر ۳۵ نیز راهی بیمارستان شده است.

بر اساس این گزارش و به گفته منابع محلی و خبرگزاری های داخلی، روز سه شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، فرهاد خسروی کولبر ۱۷ ساله اهل روستای نی از توابع شهرستان مریوان به دلیل سرما و ایست قلبی در ارتفاعات ژالانه، جان خود را از دست داد. گفته می‌شود، برادر ۱۴ ساله فرهاد (آزاد) خسروی نیز از روز گذشته در همین منطقه مفقودشده است و تا این لحظه تلاش‌ها برای یافتن وی بی نتجیه مانده است. همچنین حسین کرمی کولبر ۳۵ ساله که به همراه فرهاد و (آزاد) خسروی دچار حادثه شده بود به مراکز درمانی منتقل‌شده است.

مجتبی خالدی،‌ سخنگوی اورژانس کشور روز چهارشنبه ۲۶ آذر ضمن تایید این خبر به ایلنا گفت: روز گذشته در سروآباد کردستان منطقه گردنه ژالانه سه جوان کولبر دچار سرمازدگی شدید شدند که تحقیقات در مورد آنها امروز چهارشنبه ۲۶ آذر سال ۹۸ انجام شد. متأسفانه طی این حادثه فرهاد خسروی ۱۷ ساله براثر سرما و کولاک فوت کرده است.

وی ادامه داد: یک کولبر دیگر به نام حسین کرمی ۳۵ ساله به درمانگاه اعزام شده و یک کولبر دیگر با ۱۴ سال سن مفقود شده است. افراد فوق در روز گذشته به دلیل کولاک در ارتفاعات ژالانه مفقود شده بودند.

رییس جمعیت هلال احمر استان کردستان نیز در همین رابطه گفت: به دنبال برف و کولاک در مسیر گردنه “ته ته” اورامان، سه نفر از کولبران گرفتار سقوط بهمن شده که دو نفر از آن ها جان خود را از دست داده و یک نوجوان ۱۴ ساله نیز مفقود شده است.

محمد باقر محمدی امروز در گفت و گو با ایسنا نیز گفت: از صبح روز گذشته عملیات امداد برای نجات جان سه نفر گرفتار در برف و کولاک در گردنه ته ته شروع شد که طی آن دو نفر از این افراد توسط امدادگران هلال احمر پیدا شدند.

وی افزود: متاسفانه یک نفر از حادثه دیدگان که مرد و ۱۷ساله بوده است، هنگام جابه جایی و انتقال به پایین جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر هم که مرد و ۳۵ ساله است تحویل بیمارستان سروآباد شد.

رییس جمعیت هلال احمر استان کردستان بیان کرد: در حال حاضر عملیات نجات برای جان یک نوجوان ۱۴ ساله که مفقود شده است به طور جدی ادامه دارد.

وی از اعزام تیم های امداد و نجات و سگ های تجسس با دو تیم عملیات از شهرستان سروآباد به گردنه ژالانه خبر داد و عنوان کرد: شرایط برف و بوران عملیات امداد و نجات را بسیار سخت کرده اما عملیات با کمک افراد بومی منطقه و ساکنان روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان در حال ادامه یافتن است.

به گفته منابع محلی، تلاش های مردم، گروه‌های کوهنوردی و هلال احمر برای یافتن کودک کولبر بی‌نتیجه مانده است و از فردا صبح  مجددا جستجوها  از سر گرفته خواهد شد.

کولبر به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

از آغاز سال ۹۸ تاکنون ده تن از کولبران در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه، سقوط از ارتفاع و سقوط بهمن کشته و یا زخمی شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید