زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی در اعتصاب غذا: “از من خواستند در یک ویدئو ابراز پشیمانی کنم”

زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب، فعال مدنی و از امضاءکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن از روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده و علی‌رغم ضعف جسمانی به این اعتصاب ادامه داده‌است.

آقای راغب آتشنشانی که به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری از کار اخراج شده‌، در یک فایل صوتی از زندان اوین در روز چهارشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۹۸، خبر داد که بازجویان و ماموران وزارت اطلاعات در زمان بازجویی از او خواسته‌بودند که در یک ویدئو ابراز پشیمانی کند تا برای او قرار منع تعقیب صادر شود و وی را به سر کارش بازگردانند.

زرتشت احمدی راغب، در چهلمین روز اعتصاب غذای خود گفت که “کماکان در اعتراض به تداوم بازداشت موقت، پرونده سازی و هجوم وزارت اطلاعات به منزل شخصی، بازداشت در سلول‌های انفرادی و نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر در اعتصاب غذاست.”

او در این فایل صوتی که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، قرار گرفته، گفت: «از پنج شهریور ۹۸ تا کنون در بازداشت هستم و در زندان نیز به همان شیوه‌ بیرون از زندان، اعتراض خود را نشان می‌دهم.»

وی همچنین گفت که “در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران و همراهی با خانواده‌ها موی سر خود را تراشیده‌است و در اعتراض به وزارت اطلاعات که باعث بیکاری‌اش شده‌اند، در زندان لباس آتش‌نشانی بر تن کرده‌است.”

این فعال مدنی همچنین افزود: «برای اتهاماتی که به من تفهیم شد که به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و مدنی و امضای بیانیه ۱۴ نفره بود، [بازجویان] از من خواستند که در یک ویدئوی دو دقیقه‌ای ابراز پشیمانی بکنم تا آن‌ها من را به سر شغل خود برگرداندند و برایم قرار منع تعقیب بگیرند.»

زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب، پیش‌تر به دلیل وضعیت وخیم جسمانی یک‌بار به بهداری زندان اوین منتقل شده‌بود و پس از آن در روز شنبه ۱۶ آذرماه با دستور مسئولان زندان به بند ۱ قرنطینه در زندان اوین منتقل می‌شود.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته‌بود: «آقای اسماعیل احمدی راغب حدود ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۱۵ آذر به دلیل تداوم اعتصاب غذا دچار بیهوشی شده به نحوی که همبندان وی گمان کردند جان خود را از دست داده. آقای راغب با کمک همبندانش به هوشیاری نسبی می‌رسد و صبح همان‌روز به بهداری منتقل می‌شود.»

این منبع همچنین گفته‌بود: «در بهداری بدون آنکه به وضعیت او رسیدگی کنند به بند خود بازگردانده شد و روز شنبه ۱۶ آذرماه با دستور مسئولان زندان به بند ۱ قرنطینه در زندان اوین منتقل می‌شود.»

زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب سه‌شنبه شب ۵ شهریورماه در منزل مسکونی‌اش همراه با خشونت بازداشت شد و از روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، اعتصاب غذای بعدی خود را در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در ایران آغاز کرده‌ و پیش‌تر در تماس تلفنی از زندان اوین از دلایل اعتصاب غذا خود گفته‌بود.

وی گفته‌بود که در اعتراض به هجوم خشونت‌بار ماموران امنیتی به منزل مسکونی‌اش، نحوه بازداشت و تداوم بازداشت موقتش و همینطور بازداشت‌های صورت گرفته و کشتار معترضان طی اعتراضات سراسری در ایران اعتصاب غذایش را ادامه خواهد داد.

آقای احمدی راغب یکبار پیش از این در هنگام بازداشت اعتصاب غذا کرده بود و پس از انتقال به بند عمومی اعتصاب غذای خود را شکسته‌بود.

آقای راغب پیش از این و زمانی که بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده‌بود از روز چهارشنبه ۶ شهریورماه ۱۳۹۸ و یک‌روز پس از بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده‌ که ۱۷ مهرماه پس از انتقال به بند عمومی به اعتصاب غذایش پایان داد.

زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب، آتشنشانی است که به دلیل فعالیت‌های مدنی‌ و حمایت‌هایش از زندانیان سیاسی از کار برکنار شد و طی ماه‌های اخیر به دلیل اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش دست به تحصن‌های “تک‌نفره” در مقابل اداراتی در شهرستان شهریار می‌زد.

این فعال مدنی، پیش‌تر در روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۵، در منزل شخصی‌اش در شهریار توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و ۱۸ دی‌ماه همان سال با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد. وی بعدتر به ۹ ماه حبس تعزیری با اتهام “تبلیغ علیه نظام”، محکوم شد که پرونده آن در دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حال رسیدگی است.

دلیل بازداشت ۲۳ آبان ۹۵ آقای راغب به جهت بیانیه حمایتی وی در حمایت از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذای محبوس در زندان اوین بود. (آن زمان آرش صادقی، زنده یاد وحید صیادی نصیری، علی شریعتی و چند زندانی سیاسی دیگر در اعتصاب غذا بودند.)

او  از جمله کسانی است که خرداد ماه سال جاری طی نامه‌ای به همراه ۱۳ فعال مدنی و سیاسی دیگر بیانیه‌ای منتشر کردند و طی آن خواستار عزل علی خامنه‌ای از رهبری شدند.

۱۴ فعال مدنی و سیاسی در خردادماه امسال در بیانیه‌ای خواستار “استعفای علی خامنه‌ای از رهبری” شدند. پس از آن موجی از حمایت افراد و شخصیت‌های داخل و خارج از ایران از این بیانیه‌ها شکل گرفت.

از جمله بیانیه‌ی ۱۴ نفره زنان داخل ایران، یکی از این حمایت‌ها بوده‌است، اما پس از انتشار این بیانیه‌ها موج بازداشت‌ها در ایران آغاز شد.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که در خردادماه سال جاری با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شده اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید