ابوالفضل نژادفتح دانشجوی دانشگاه تهران با وثیقه آزاد شد

ابوالفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با سپردن وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

این خبر روز را تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر کرده‌است.

این فعال دانشجویی روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه بازداشت شده‌‌بود و به همراه او دو دانشجوی دیگر به نام‌های سینا ربیعی و فاطمه سمسار بازداشت شده‌بودند که همان‌روز آزاد شدند.

یاشار دارالشفاء، فعال چپ دانشجویی و پژوهشگر اجتماعی نیز از جمله کسانی است که روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه دستگیر شده‌ و کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد و اطلاع درستی از وضعیت او در دست نیست.

سها مرتضایی، دانشجوی ستاره دار که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده‌است، نیز از بازداشت‌شده‌ها است.

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران به افزایش سه برابری نرخ بنزین، بازداشت دانشجویان در ایران شدت گرفت.

پیش‌تر هویت برخی از دانشجویان بازداشتی از جمله ساها مرتضایی (دانشجوی محروم از تحصیل)، امیر فرصتی، نرگس باقری، ملیکا قرگوزلو، کامیارذوقی، علی نانوایی و محمدامین حسینی احراز شده‌بود. گفته می شود این بازداشت‌ها پس از تجمعات دانشجویی و اعتراضات مردمی به گرانی قیمت بنزین، توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

این دانشجویان در پی تجمع رو یکشنبه ۲۶ آبان در محوطه دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند. یک روز پس از بازداشت این دانشجویان، سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران به رسانه‌ها گفته بود: «روز یکشنبه ۲۶ آبان تعدادی از دانشجویان معترض به حوادث اخیر و همچنین مشکلات روز جامعه در دانشگاه تهران تجمع کردند که بنابر اخبار رسیده، چند نفر از دانشجویان بعد از پایان تجمعات در بیرون از دانشگاه دستگیر شدند.»

همچنین شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داده‌بود که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

خانم مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، در خوابگاه دانشجویان در تهران به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد.

هویت دو دانشجوی دیگر امیر فرصتی، دانشجوی موسیقی هنرهای زیبا و نرگس باقری از دانشگاه هنر عنوان شده‌بود. امیر فرصتی و نرگس باقری روز دوشنبه ۴ آذرماه به صورت موقت آزاد شدند.

ملیکا قرگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، روز یکشنبه ٢۶ آبان، در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تماسی کوتاه که با خانواده خود داشته از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است.

حسن روحانی هنگام معرفی وزیر علوم به مجلس گفته بود: «هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

برخی از دانشجویان پس از بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان دانشجویی و پس از اعتراضات دی ماه ۹۶، عنوان کرده بودند، «فضای دانشگاه‌های بزرگ بیشتر بر خلاف قول رئیس جمهور حسن روحانی مبنی بر “دانشگاه امن نه امنیتی” نه تنها امن نشده که روز به روز پادگانی‌تر می‌شود.»

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران به افزایش سه برابری نرخ بنزین، بازداشت دانشجویان شدت گرفته‌است.

اعتراضات به گران شدن قیمت بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شد و در روزهای بعد شدت گرفت. گفته‌می‌شود که این اعتراضات در برخی از شهرها کماکان ادامه دارد. بر اساس اخبار ارسالی به کمپین و برخی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی حقوق بشری  تاکنون صدها  تن از شهروند کشته و یا زخمی و هزاران نفر نیز در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس اخبار ارسالی به کمپین و برخی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی حقوق بشری طی این اعتراضات صدها شهروند کشته یا زخمی و هزاران نفر نیز در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید