۹ نوکیش مسیحی در ایران هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شدند

۹ نوکیش مسیحی به نام‌های عبدالرضا (متیاس) علی‌حق‌نژاد، شهروز اسلام‌دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، مهدی خطیبی، خلیل دهقان‌پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان، و محمد وفادار از سوی دادگاه انقلاب در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفته‌است: «این نوکیشان مسیحی اهل رشت و از اعضای کلیسای ایران هر کدام بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در یک پرونده مشترک از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به پنج سال زندان محکوم شدند و این حکم در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ به آنها ابلاغ شده است.»

به گفته این فرد مطلع، “این ۹ نوکیش مسیحی در بازه زمانی ۹ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۹۷ در منازل شخصی خود و یا کلیساهای خانگی بازداشت و چهار نفر از آنها به نام‌های خلیل دهقانپور، حسین کدیور، کمال نعمانیان، و محمد وفادار اسفند ماه همان سال با تودیع وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند.”

پنج نفر دیگر از این نوکیشان نیز به دلیل مخالفت با داشتن وکیل تسخیری و اصرار برای داشتن وکیل منتخب خودشان با افزایش ده برابری وثیقه روبرو شدند و به علت ناتوانی در تامین آن به بند ۴ زندان اوین منتقل شدند.

این فرد مطلع به صدای آمریکا گفت که این نوکیشان مسیحی در حال حاضر به حکم صادر شده از سوی دادگاه بدوی اعتراض کرده‌ و منتظر صدور حکم از سوی دادگاه تجدید نظر هستند.

پیش از این نیز دو نوکیش مسیحی به نام‌‎های فاطمه (آیلار) باختری و زمان (صاحب) فدایی، که پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده برای آنها صادر شده بود، از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی حسن بابایی تایید و این حکم در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به این دو شهروند مسیحی ایرانی ابلاغ شده است.

ابراهیم فیروزی، نیز از جمله شهروندان نوکیش مسیحی است که با پایان دوران محکومیت ۵ ساله‌اش از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد، اما روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان ماه ۹۸، جهت اجرای حکم دو سال تبعید، به شهرستان سرباز واقع در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان رفت.

چنین احکامی در حالی برای این شهروندان مسیحی صادر و تایید شده است که مقامات جمهوری اسلامی از جمله جواد ظریف، وزیر خارجه، بارها مدعی شده‌اند که در ایران کسی به دلیل اظهارنظر تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد و محکوم نمی‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید