دادگاه تجدیدنظرِ؛ جلسه رسیدگی به اتهامات چهار تن از بازداشت شدگان «روز جهانی زبان مادری» برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بهنام شیخی، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی از بازداشت‌شدگان روز جهانی زبان مادری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با حضور وکیل مدافع این شهروندان ترک (آذربایجانی) برگزار شد. این افراد پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان، مجموعاً به ۴۵ سال زندان و تبعید به شهرستان‌های دره شهر، باغملک، مسجدسلیمان و ازنا محکوم‌شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۸،  دادگاه رسیدگی به اتهامات بهنام شیخی، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی و با حضور وکیل مدافع این شهروندان محمدرضا فقیهی برگزار شد.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفت:« در جلسه دادگاه امروز، فعالان ترک (آذربایجانی) و وکیل پرونده آقای فقیهی ضمن رد اتهامات وارده اساس تشکیل پرونده و سیر قضایی را غیرقانونی خوانده و عنوان  هر حکمی که فارغ از کم و کیف آن در این دادگاه صادر شود طرز نگاه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مسئله زبان مادری ملل غیر فارس قلمداد و در تاریخ ثبت خواهد شد».

این شهروندان بیش‌تر طی حکمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان بابت اتهام «مشارکت در جمعیت بابت برهم زدن امنیت ملی» به احکام زندان و تبعید محکوم شده بودند.

در این پرونده  اکبر آزاد روزنامه‌نگار و پژوهشگر  به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، آقای علیرضا فرشی  به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان، آقای بهنام شیخی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان مسجدسلیمان از توابع استان خوزستان و حمید منافی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا از توابع استان لرستان محکوم‌شده بودند.

در تاریخ دوم  اسفندماه ۱۳۹۲، مصادف با روز جهانی زبان مادری، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان در نسیم شهر تهران، توسط مأموران امنیتی بازداشت و طی پس از آن نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو بازداشت شدند و پس از پایان مراحل بازجویی و بازپرسی همه بازداشت شدگان به قید وثیقه و به‌صورت موقت  آزادشده بودند.

علیرضا فرشی پیش‌ازاین نیز به دلیل سردادن شعار در یک مراسم پیاده‌روی خانوادگی در خرداد سال ۸۸، در پارک ائل‌گولی تبریز، بازداشت و ضمن اخراج از هیئت‌علمی دانشگاه آزاد جلفا در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید