بازداشت ۱۶۴ شهروند به جرم روزه‌خواری در تبریز و همدان

۹۲ دختر و پسر در تبریز به جرم روزه خواری در روز اول تیرماه در یک کافی شاپ دستگیر شدند. علی اسمعیل پور، معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است از این تعداد، ۴۱ دختر و ۵۱ پسر بودند که به همراه مسوول کافی شاپ هتل شهریار تبریز در زمان غذا خوردن توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

علی اسمعیل پور گفت: «متاسفانه مسوول این کافی شاپ از اول ماه مبارک رمضان اقدام به سرو غذا با قیمت های چند برابر می کرده است که دیروز با حضور پلیس هنگام سرو غذا با حکم قضایی با این هتل برخورد شد.»

به گفته اسمعیل پور، ۹۲ جوان سفارش غذا داده و هنگام غذا خوردن توسط نیروهای انتظامی دستگیر شدند. در این خبر آمده است که شعبه ویژه ای در ارتباط با روزه خواری امسال در دادگستری استان تبریز شکل گرفته است.

این در حالیستکه حسین ابراهیمی، مدیر هتل شهریار تبریز که بیشتر پذیرای مسافران خارجی است در گفتگو با وب سایت محلی «وقت نیوز» برخورد نیروی انتظامی را با مهمانان هتل «غیرمتعارف و توهین آمیز» بیان کرده است.

این مدیر هتل که خود نیز یکی از دستگیر شدگان بوده، گفت: «بنده به همراه تعدادی از دستگیر شدگان از عصر دیروز تا ساعت ۵ بامداد سه شنبه در بازداشت بودم و بدون اینکه کسی درباره جرم یا اتهام بنده حرفی زده باشد.»

آقای ابراهیمی همچنین گفت به دنبال دستگیری جمعی مهمانان هتل، بسیاری از مسافران از همان روز هتل را ترک کرده اند. به گفته آقای ابراهیمی بیشتر حاضران در کافی شاپ هتل در ان روز مسافران هتل بودند اما به «دلیل عمومی بودن محل ممکن است افرادی هم از بیرون و در پوشش مسافر در میان آنها وجود داشته باشند.»

تاکنون مشخص نشده در میان دستگیر شدگان کافی شاپ این هتل آیا افراد غیر ایرانی نیز حضور داشته اند و حکم این ۹۱ نفر چه خواهد بود.

همچنین از روز اول ماه رمضان تاکنون، ۷۲ نفر نیز در همدان به جرم روزه خواری دستگیر شده اند با این حال هیچ توضیح اضافه تری داده نشده که این ۷۲ نفر در چه شرایطی و کجا دستگیر شده اند تنها سرهنگ منصور ملکی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان همدان گفته است: «این افراد روزه خوار به دلیل بی حرمتی» به ماه مبارک رمضان دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان همدان با اعلام خبر دستگیری ۷۲ نفر از آغاز ماه رمضان تا کنون گفته است ۷۰۰ گروه تذکر لسانی و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در استان همدان برای برخورد با روزه خواری در ملاعام تشکیی شده است.

در دادگستری تبریز و همدان و بسیاری از استان های دیگر امسال، یک شعبه ویژه برای برخورد با افراد روزه خوار در دادگستری استان ها ایجاد شده است که در این شعبه با افراد روزه خواری که توسط نیروی انتظامی در محل عمومی یا حتی در خودرو شخصی خود غذا خورده اند برخورد می شود.

از سوی دیگر اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین روز دوم تیرماه گفت: «روزه خواران در همان روز دستگیری نه تنها حکم دادگاه را دریافت می کنند بلکه حکم دادگاه برایشان اجرا می شود تا اقدامات انجام شده رضایت الهی، حضرت ولیعصر، مقام معظم رهبری و مردم عزیز را به دنبال داشته باشد.»

در حالیکه به طور مشخص در قانون مجازات اسلامی، روزه خواری به عنوان جرم تعریف نشده و مجازات مشخصی ندارد اما قضات تاکنون از ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی برای مجازات روزه خواران استفاده کرده اند. بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ شربه شلاق محکوم می شود.

سال گذشته نیز طی یک ماه رمضان، ۲۰۷ شهروند ایرانی طبق گفته مسولان قضایی به جرم «روزه خواری در ملاءعام» حکم شلاق گرفتند و احکام آنها نیز اجرا شد. حتی برخی از آنها حکم هایشان در ملاعام اجرا شد.

منبع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید