در آستانه برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان آبان‌ماه: “اینترنت به دستور مراجع امنیتی در برخی استان‌ها قطع شد”

تصویر از توییتر نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت

در آستانه چهلم جان‌باختگان اعتراضات در ایران، برخی گزارش‌ها حاکی از قطعی و اختلال اینترنت در استان‌های مختلف ایران دارد.

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌های حقوق بشری از جمله صدای آمریکا و رادیو زمانه، روز چهارشنبه ۴ دی ماه و در آستانه برگزاری مراسم چهلم جان باختگان اعتراضات آبان ماه در پنجم دی، از قطعی اینترنت در برخی از شهرهای ایران حکایت می‌کند.

نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت در صفحه توئیتر خود گزارش داد شواهد از «اختلال در اینترنت موبایل» در بخش هایی از ایران از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ایران در روز چهارشنبه ۴دی را نشان می دهد این اختلال و قطعی همچنان ادامه دارد.

روز پنج‌شنبه پنجم دی/ ۲۶ دسامبر چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه است. پدر و مادر پویا بختیاری، یکی از جوانانی که در جریان این اعتراضات کشته شد، با انتشار فراخوانی از مردم خواسته بودند تا ۵ دی در مراسم چهلمین روز کشته‌شدن فرزندشان شرکت کنند، اما نیروهای امنیتی دوشنبه شب، دوم دی، به منزل آنها یورش بردند و شماری از اعضای خانواده و بستگان پویا بختیاری را بازداشت کردند.

معترضان و منتقدان حکومت ایران معتقدند که مقامات از ترس بروز دوباره اعتراضات، بار دیگر قطعی اینترنت را در دستور کار خود قرار داده اند.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات از قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه در چند استان به دستور مراجع امنیتی خبر داد.

بنابر این گزارش، این منبع آگاه استان‌های البرز، کردستان، زنجان و شیراز را از جمله استان‌هایی اعلام کرد که با قطعی اینترنت تلفن های همراه مواجه شده اند و افزود که «احتمال افزایش تعداد استان‌‌های که شامل قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تفلن‌های همراه می‌شوند وجود دارد.»گزارش ایلنا دقایقی بعد از روی خروجی این خبرگزاری حذف شد.

ایلنا در گزارشی دیگر نوشت که در شیراز بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با مشکل مواجه شده و برخی نیز قطع شده‌اند.کاربران شبکه های اجتماعی نیز از قطعی اینترنت در شیراز خبر داده بودند.

ایجاد اختلال و قطعی اینترنت در ایران پس از اعتراضات آبان ماه چندین بار از سوی مقامات جمهوری اسلامی انجام شده است. از جمله در ۲۸ آذرماه نیز گزارش‌ها حاکی از اختلال گسترده اینترنت در ایران خبر بود.

دولت ایران چندی پیش در پی اوج گرفتن اعتراضات گسترده به گرانی بنزین، دسترسی شهروندان به اینترنت را با تصمیم شورای امنیت کشور، قطع کرده بود.

اقدام ایران به قطع اینترنت که به گفته عفو بین الملل برای جلوگیری از انتشار اخبار سرکوب معترضان صورت گرفت، واکنش های بین المللی در پی داشت.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگه داشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند. این در حالی است که اخیرا رویترز در گزارشی آمار کشته شدگان اعتراضات در ایران را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز یک‌شنبه ۱۷ آذر همراه با ارائه لایحه بودجه ۹۹ به مجلس، خبر از دستور مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای داخلی ‌کردن شبکه اینترنت در ایران داد و اعلام کرد دولت تلاش‌های پیشین خود را برای «ملی‌» شدن شبکه اطلاعات ادامه خواهد داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید