فضای امنیتی در بهشت سکینه کرج و ممانعت از برگزاری مراسم پویا بختیاری همراه با ضرب و جرح و بازداشت حاضرین/ ویدئو

به روز رسانی: جمعه ۶ دی ۱۳۹۸؛

روز پنج‌شنبه ۵ دی‌ماه شماری از شهروندان و فعالان مدنی برای برگزاری مراسم پویا بختیاری، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ به گورستان بهشت سکینه در کرج رفتند، اما حضور پر شمار نیروهای امنیتی مانع شکل‌گیری مناسب مراسم شده‌است. همچنین گزارش‌هایی از بازداشت و ضرب و جرح حاضرین در حین این مراسم منتشر شده‌است.

بنا به گفته فعالان در شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم اینکه بیشتر اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شده‌اند، شماری از شهروندان و فعالان مدنی و اعضای بازداشت نشده خانواده پویا بختیاری روز پنج شنبه ۵ دی ۱۳۹۸ بنا بر فراخوانی که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود، به گورستان بهشت سکینه در کرج رفتند، تا با برپایی مراسمی یاد او را گرامی بدارند. گفته می‌شود این گورستان از صبح امروز به محاصره نیروهای امنیتی درآمد و اجازه ورود به آن‌جا داده نمی‌شد.

ویدئوهایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که نشان از درگیری ماموران با چند تن از حاضرین و بازداشت آن‌ها می‌دهد. همچنین در یکی از ویدئوها مشخص است که یک هلی‌کوپتر در آسمان بهشت سکینه در حال پرواز است.

حوریه فرج زاده طارانی

تا این لحظه بازداشت حوریه فرج زاده طارانی برادر شهرام طارانی از جان باختگان اعتراضات ۸۸ و پوران ناظمی فعال مدنی و از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره برای کمپین محرز شده است. خانم طارانی جلو ورودی بهشت سکینه بازداشت شده و خانم ناظمی نیز در مسیر کرج و پیش از رسیدن به گورستان بهشت سکینه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌است. از اسامی سایر بازداشت‌شده‌های احتمالی تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.

پوران ناظمی

علی‌رغم همه این‌ها و جو امنیتی موجود شماری از نزدیکان بازداشت نشده پویا بختیاری و شهروندان در قطعه ۲۶ گورستان بهشت سکینه در کرج بر سر مزار پویا بختیاری حاضر شدند.

برخی فعالان مدنی و حقوق بشری در کشورهای دیگر در این روز با روشن کردن شمع یا برگزاری تجمع یاد جان‌باختگان را گرامی داشتند.

پویا بختیاری یکی از صدها شهروند ایرانی است که ۲۵ آبان ماه ۹۸ در اعتراضات سراسری آبان از سوی نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم گلوله کشته شد.
ناهید شیربیشه و منوچهر بختیاری پدر و مادر پوریا بختیاری هستند که علی‌رغم فشار نهادهای امنیتی در مقابل جان باختن او سکوت نکردند.

پیش تر پدر و مادر پدر پویا بختیاری به وزارت اطلاعات احضار شدند و از آنان خواسته شد که مراسم چهلمین روز فرزندشان را به دلیل مسائل امنیتی در یک مکان سر پوشیده برگزار کنند که با مخالفت منوچهر بختیاری مواجه شد. منوچهر بختیاری در پاسخ به اطلاعاتی‌ها گفت اگر می‌خواهید در بهشت سکینه کرج مراسم برگزار نشود استادیوم آزادی را در اختیار سوگواران بگذارید.

اعضای خانواده پویا بختیاری بامداد سه‌شنبه ۳ دی‌ماه ۹۸، در منزل مسکونی خود بازداشت شدند.

ماموران امنیتی همان شب به منزل شهناز اکملی رفته و دختر او را تهدید کردند. ماموران پلاک خودروی مریم کریم‌بیگی خواهر مصطفی‌ کریم بیگی از جان‌باختگان اعتراضات ۸۸ را کنده و تلفن همراهش را نیز ضبط کردند.

شهناز اکملی نیز پس از این موضوع خبر داد که فراخوان خود برای برگزاری مراسم چهلمین روز و ادای احترام به جان‌باختگان را پس گرفته‌است و آن‌را لغو شده اعلام کرد که به نظر می‌رسد این موضوع با فشار نهادهای امنیتی صورت گرفته‌است.

پیش‌تر گروهی از مادران عضو «جنبش دادخواهی ایران» با امضای یک بیانیه، با خانواده‌های داغ‌دیده آبان ۱۳۹۸ اظهار هم‌دردی و اعلام کرده‌بودند که در مورد این جنایت‌ها ساکت نمی‌نشینند.

آن ها در بیانیه خود نوشته‌بودند: «ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر) مصادف با چهلمین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم.»

اما مقامات ایران از روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه و در آستانه چهلم جان‌باختگان اعتراضات در ایران، در برخی شهرها و استان‌ها دسترسی به اینترنت را محدود یا قطع کردند.

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌های حقوق بشری روز چهارشنبه ۴ دی ماه و در آستانه برگزاری مراسم چهلم جان باختگان اعتراضات آبان ماه در پنجم دی، از قطعی اینترنت در برخی از شهرهای ایران حکایت می‌کند.

نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت در صفحه توئیتر خود گزارش داد شواهد از «اختلال در اینترنت موبایل» در بخش هایی از ایران از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ایران در روز چهارشنبه ۴دی را نشان می دهد این اختلال و قطعی همچنان ادامه دارد.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت به اعتراض‌کنندگان با ایجاد ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند.

نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به جمعیت متعرض در دست‌کم ۳۵ شهر از استان‌های کشور باعث کشته‌شدن شماری از شهروندان معترض شدند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت نزدیکان خود که در بازداشت به سر می‌برند، اطلاعی ندارند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل شمار جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

گزارش: «داریوش عدیم»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید