توئیتر سپیده قلیان پس از اعلام «شکایت از صداوسیمای جمهوری اسلامی» از دسترس خارج شد

در حالی گزارش‌ها حاکی از شکایت سپیده قلیان فعال کارگری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که صفحه توئیتر این فعال کارگری پس از افشاگری درباره اعترافات اجباری بازداشت شدگان اعتراضات مردمی از دسترس خارج شده است.

سپیده قلیان فعال کارگری که با وثیقه به شکل موقت آزاد شده بود، روز چهارشنبه چهارم دی ماه در توئیتر از تجربه شخصی خود در رابطه با اعترافات تلویزیونی در زمان بازداشت نوشت.

بر اساس گزارش  منتشر شده در صدای امریکا، خانم قلیان در این توئیت ها اعلام کرده بود که «آمنه سادات ذبیح‌پور» خبرنگار صدا و سیما که در مراحل تولید برنامه تلویزیونی طراحی سوخته در اتاق بازجویی حضور داشته متنی از قبل آماده شده را به سپیده قلیان داده است تا آن را در مقابل دوربین بخواند.

خانم قلیان همچنین با اعلام شکایت از آمنه سادات ذبیح‌پور در ایران، از تمام افرادی که در گذشته قربانی داستان‌سرایی نهادهای امنیتی بوده‌اند خواست، از رنجی که در زمان پخش اعترافات اجباری پشت دوربین و پیش از فیلمبرداری بر آنها تحمیل شده بگویند.

همچنین صفحه حقوق بشری «عدالت برای ایران» هم روز پنجشنبه پنجم دی ماه خبر داد که وکیل خانم قلیان به خاطر پخش برنامه «طراحی سوخته» که محتوای آن از جمله اعترافات اجباری او در حین بازداشت بوده از رئیس صدا و سیما، سردبیر بخش خبر بیست و سی و یکی از گزارشگران صدا و سیما شکایت کرده است.

صفحه توئیتر سپیده قلیان امروز از دسترس خارج شد. هنوز علت از دسترس خارج شدن توئیتر این فعال کارگری مشخص نیست.

این فعال مدنی که در جریان اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، پس از بازداشت اولیه خود به همراه اسماعیل بخشی اعلام کردند که مورد شکنجه و اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند. پس از این افشاگری خانم قلیان و اسماعیل بخشی بار دیگر بازداشت و پس از مدتی وی در تاریخ ۴ آبان ماه به همراه چند فعال کارگری در ایران با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

او پس از آزادی و با آغاز اعتراضات اخیر مردمی در ایران به دلیل شرکت در اعترضات شنبه شب ۲۵ ‌آبان ماه در خانه پدر خود مجدد بازداشت و پس از چند روز در نهایت روز ۱۲ آذر با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

موضوع اعترافات اجباری در تلویزیون حکومتی ایران پیش از این نیز بارها مطرح شده است. این شیوه اعتراف گیری از سوی مجامع حقوق بشری بارها مورد انتقاد قرار گرفته است هر چند این روش همچنان نیز از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ادامه دارد.

پیشتر موضوع اعترافات اجباری بازداشت شدگان مربوط به ترور دانشمندان هسته ای و پخش آن از تلویزیون خبرساز شده بود. مازیار ابراهیمی که در سال ۹۱ به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» بازداشت و در سال ۹۳ آزاد شد، چندی پیش در جریان مصاحبه با بی بی سی فارسی گفته بود که آن داستان در تلویزیون ایران «ساخته و پرداخته ذهن بازجوهایی خشن در وزارت اطلاعات بود.»

سعید ملک پور فعال اینترنتی نیز از دیگر زندانیانی بود که مقابل دوربین اعترافات اجباری نشست. اعترافاتی که بعدها سعید ملک‌پور عنوان کرد تحت شکنجه صورت گرفته بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید