سها مرتضایی دانشجوی محروم از تحصیل دست به اعتصاب غذا زد

سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل که از روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در بازداشت به‌سر می‌برد، در یک تماس تلفنی از اعتصاب غذای خود خبر داده‌است.

خانم مرتضایی در نامه‌ای به بازپرس دادسرای اوین به ناعدالتی در پرونده خود اعتراض کرده و نوشته‌است: «وقتی منِ زندانی توان تامین وثیقه ندارم موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می زنم.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور، روز جمعه ۶ دی‌ماه ۹۸ در این خصوص نوشته‌است که با توجه به قطع تلفن زندان، روز شروع اعتصاب غذای وی معلوم نیست و نگرانی در مورد سلامت سها مرتضایی به شدت افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر پیش‌تر گزارش شده‌بود که سها مرتضایی دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که از  یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در بازداشت است، در وضعیت جسمانی نامناسبی به‌سر می‌برد.

شورای صنفی دانشجویان روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه اعلام کرده که این دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران از بیماری قلبی رنج می‌برد و وضعیت جسمانی‌اش وخیم است.

شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار‌های شدید بازجویی بر این فعال صنفی است.

مقامات امنیتی با فشار به خانواده سها مرتضایی، دانشجوی دانشگاه تهران که شامگاه یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در خوابگاه دانشجویی بازداشت شده بود تهدید کرده‌اند که او را «بیمارستان روانی» منتقل می‌کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پیش‌تر خانواده این دانشجوی ستاره دار با احضار از سوی حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران تحت فشار و تهدید قرار گرفتند تا با امضا کردن برگه‌ای موافقت کنند که خانم مرتضایی «از طرف دانشگاه تهران» به جای زندان به «بیمارستان روانی» منتقل شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، رئیس حراست دانشگاه تهران پس از حضور مادر سها مرتضایی در جلسه دانشگاه تهران ضمن تهدید افزایش حکم سابق این دانشجوی ستاره دار از شش سال به ۸ سال و شش ماه، به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ انتقال به «بیمارستان روانی» را امضا کند تا با انتقال به بیمارستان به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!»

اعمال فشار به خانواده سها مرتضایی برای قبول پیشنهاد بستری شدن در بیمارستان روانی از سوی مسئولان دانشگاه همچنان ادامه دارد و این فشارها در حالی صورت می‌گیرد که مادر این دانشجوی ستاره‌دار هفته پیش نیز از طرف یک نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است.

پیش‌تر مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی، طی یادداشتی که در صفحه توییتری خود روز چهارشنبه ششم آذرماه، گفته بود: «برای پیگیری وضعیت سها مرتضایی به دادسرای مقدس رفتم. پرونده‌ش در شعبه سوم بازپرسی است و قرار بازداشت موقت برایش صادر شده است. اجازه‌ی ورود به شعبه و اعلام وکالت را نیز ندادند.»

سها مرتضایی، پیش از این از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید