در آذرماه، دست کم ۲۶ نفر در زندان های ایران اعدام شدند

در آذرماه سال جاری، حکم اعدام دست‌کم ۲۶ زندانی که بابت اتهامات مربوط به «قتل عمد» و «مواد مخدر»  به اعدام محکوم‌شده بودند، در زندان های سپیدار اهواز، دریا ارومیه، وکیل آباد مشهد، رجایی شهر کرج، زاهدان ، یزد، بروجرد، کاشان، بندرعباس و سنندج به اجرا در آمده است.

اکثر افرادی که در آذرماه در زندان های ایران اعدام شده‌اند، پیش تر از سوی دستگاه قضایی به  اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. در گزارش منتشر شده توسط وب سایت های حقوق بشری در آذرماه به آمار پنج زن و دو تبعه از کشور افغانستان نیز اشاره شده است.

همچنین آمار اکثر اعدام ها صورت گرفته در آذرماه، به مانند ماه های و سالیان گذشته از سوی مقامات و یا در رسانه های جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده و بیشتر این آمارها با تلاش سازمان های حقوق بشری گردآوری و منتشر شده است.

روز پنج شنبه هفتم آذرماه یک محیط‌بان در زندان مرکزی کرمان اعدام شد

بنا به گزارش ایسنا، صبح روز پنج‌شنبه ۷ آذر ماه، حکم اعدام یک محیط بان پس از ۱۰ سال زندان، در کرمان به اجرا درآمد.

هویت فرد اعدام شده اعلام نشده است اما سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در توضیح پرونده وی گفت: «محیط‌ بان مذکور، خارج از شیفت و محدوده محیط بانی و مقابل منزل یک شکارچی او را به قتل رسانده بود».

روز چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ دست کم هشت زندانی در زندان‌های سپیدار اهواز، دریا ارومیه، زاهدان و رجایی شهر کرج  اعدام شدند

روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه حکم اعدام سمیه شهبازی جهرویی، که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. به گفته خانواده، «فردی که سمیه به قتل رساند قصد تجاوز به وی را داشت».

سمیه شهبازی

در همین تاریخ، حکم اعدام  چهار تن  که پیش تر بابت  اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج به اجرا در آمده است.

در بین اعدام شدگان دو زن نیز دیده می‌شوند که رسانه‌های داخل ایران خبر اعدام یکی از آنها را تاییدکرده‌است.

وبسایت عصر شهروند، هویت یکی از زنان اعدام شده را «فاطمه» ۲۱ ساله اعلان کرده است. این زن به اتهام «قتل همسر» خود با پرتاب چاقو به قصاص نفس محکوم شده بود.

وبسایت جوان آنلاین نیز از قول این زن اعدام شده نوشته است: «پنج‌سال قبل در حالی که ۱۶‌ساله بودم با کامران ازدواج کردم. ما هر دو در شهرستان زندگی خوبی را شروع کردیم تا اینکه مدتی قبل شوهرم برای کار به تهران آمد و من همراه او شدم. از آنجایی که او ابتدا خواستگار دختر خاله‌ام بود کم‌کم به رفتار‌ها و تلفن‌های او در تهران مشکوک شدم. شوهرم تازه از طریق تلفن همراهش عضو شبکه‌های اجتماعی شده بود و دائم سرش به گوشی‌اش گرم بود و کمتر به من و دختر یک ساله‌ام توجه می‌کرد و همین موضوع باعث شد به او مشکوک شوم و کم کم زندگی رو به سیاهی رفت تا جایی که هر چند روز یکبار با هم درگیری و کتک کاری داشتیم. هر وقت از او می‌خواستم گوشی‌اش را در اختیار من قرار دهد تا پیامک‌های او را چک کنم با هم درگیری می‌شدیم».

هویت دو تن دیگر از این زندانیان که در این روز اعدام شده بودند، محمد خداپرست و علیرضا گل محمدی از اندرزگاه ۲ زندان رجایی شهر کرج عنوان شده است.

به گفته منابع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران آقای محمدی نامزد خود را سر مسیله خیانت کشته بود و جسدش را در عمق کمی دفن کرده بود. پس از قتل برای اینکه رد گم کند با موبایل مقتول به خانواده‌اش اس ام اس می‌زند که ما دختر شما را برای پول دزدیده‌ایم و سر همین تماس بازداشت می‌شود. وقتی که گل‌محمدی را بازداشت می‌کنند و جسد نامزدش را پیدا می‌کنند، چون حیوانات صورت جسد را خورده بودند از جسد و پدر و مادر مقتول تست دی‌ان ای میگیرند. تست دی‌ان ای مادر مطایقت داشت، ولی تست دی‌ان ای پدر مطابقت نداشت. برای همین هم تنها مادر مقتول حق رضایت دادن داشت و او هم به آلمان رفته بود و از آلمان پول تفاضل دیه را پرداخت کرد و گل‌محمدی را اعدام کردند.

در گزارشی دیگر و در همین روز  حکم اعدام دو زندانی به نام های علی محمودپور و مرتضی اشرفی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی ارومیه (دریا)  به اجرا در آمد.

بر اساس گزارش منتشر شده در کمپین فعالین بلوچ، صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این زندانی به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، الیاس نوتی‌زهی نام داشت.

الیاس نوتی‌زهی که حدودا ۲۷ سال سن داشت، نزدیک به سه سال قبل  بازداشت شده بود و روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه از بند ۵ زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود.

روز پنجشنبه ۱۵ آذر یک زندانی در زندان مرکزی یزد اعدام شد

بر اساس گزارش منتشر شده دیگری در کمپین فعالین بلوچ، صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر ماه، حکم اعدام  عبدالستار دهمرده در زندان مرکزی یزد به اجرا درآمد.  آقای دهمرده در سال ۱۳۹۴ به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

بستگان این زندانی در خصوص جزییات پرونده وی گفتند: کارفرما پس از کار پولشان را نپرداخته و درگیر شدند که بدون قصد به کارفرمایش ضربه ای زده که باعث مرگش شده بود

روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ دو زندان در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند

حکم اعدام یک مرد و یک زن که  با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد) به اجرا درآمد.

به گزارش وبسایت برنا، صبح روز یک‌شنبه ۱۷ آذر ماه، حکم اعدام یک مرد و یک زن در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمده است. هویت این دو اعدامی، «مریم» ۳۲ ساله و «مهدی- ر» ۳۳ ساله اعلام شده است.

این دو زندانی که پرونده ایشان از تیر ماه ۱۳۹۲ باز شده، متهم بودند که مشترکان یک زن را به قتل رسانده‌اند. به گفته این منبع، این زن متهم بود «در سومین ازدواج خود برای خواستگارش شرط گذاشته بود تا خواهر شوهر اولش را به قتل برسانند».

قضات دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه در نهایت، این دو متهم را به اعدام محکوم کردند.

روز دوشنبه ۱۸ آذرماه دست کم هشت زندانی در زندان های کرمانشاه، یزد و بروجرد اعدام شدند

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه، حکم اعدام حداقل پنج زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد. این زندانیان همگی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

هویت دو تن از اعدام شدگان این روز امیرخرم نجف‌آبادی و خلیل کرمی احراز شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «امیرخرم به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود. خلیل کرمی نیز از ۴ سال پیش به اتهام قتل در زندان بسر میبرد».

همچین سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی دیگر خبر داده است که، صبح روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بروجرد (لرستان) به اجرا درآمده است. این زندانی که هویتش ارسلان یاریوند، ۳۳ ساله و اهل دورود احراز شده است، که بابت اتهامات مربود به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «ارسلان یاریوند سال ۹۴ بازداشت شده بود و ۸۵ کیلو مواد صنعتی با خود داشت. او روز شنبه اجازه پیدا کرد آخرین ملاقات را با بستگان خود داشته باشد و با اینکه قرار بود حکمش روز پنج‌شنبه اجرا شود، روز دوشنبه اجرا شد».

در گزارشی دیگر در همین روز دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان کاشان به اجرا درآمد. یکی از این زندانیان تبعه کشور افغانستان بوده است.

بنا به گزارش وبسایت روزنامه ایران، و به نقل از روح‌الله دهقانی دادستان عمومی و انقلاب کاشان، صبح روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه، حکم دو زندانی در زندان کاشان به اجرا درآمد.

هویت این دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند در این گزارش اعلام نشده است، اما اشاره شده که یکی از اعدامیان تبعه کشور افغانستان بوده است.

روز سه شنبه ۱۹ آذرماه یک زندانی تبعه کشور افغانستانی در زندان وکیل آباد اعدام شد

بنا به گزارش وبسایت روزنامه خراسان، صبح روز سه‌شنبه ۱۹ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی دیگر در زندان مرکزی مشهد وکیل آباد به اجرا درآمد. هویت این زندانی که تبعه کشور افغانستان بود، «نعیم- ن» ۲۸ ساله اعلان شده است.

نعیم متهم بود که در یک درگیری خیابانی بر سر آنچه «نگاه چپ» عنوان شده، با سلاح گرم، یکی از هم وطنان خود را به قتل رسانده است. یک متهم دیگر این پرونده نیز به اعدام محکوم شده است.

 روز یکشنبه ۲۴ آذرماه یک زندانی در زندان مرکزی بندر عباس اعدام شد

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یک‌شنبه ۲۴ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود داوود شمس (معروف به داوود بلبل)، ۳۷ ساله، احراز شده است.

یک منبع مطلع در خصوص پرونده این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «او اهل ساری بود و از سال ۹۴ زندان بود. به اتهام قتل پیمانکاری که کار لوله کشی ساختمان را انجام می‌داد و ۱۱ میلیون تومان به وی بدهکار بود به قصاص محکوم شده بود».

روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه چهاز زندانی در زندان های رجایی شهر کرج و مرکزی سنندج اعدام شدند

روز چهارشنبه ۲۷ آذر ، سه زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. این سه زندانی نیز با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

در بین اعدام شدگان یک زن مسن (حدود ۶۰ ساله) نیز حضور داشت که گفته می‌شود از زندان شهر ری به رجایی شهر منتقل شده بود. هویت این زن که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

هویت یکی از مردانی که روزچهارشنبه ۲۷ آذر حکم وی به اجرا درآمد، محمدرضا خلیل زاده از اندرزگاه ۶ سالن ۱۷  عنوان شده است که گفته می‌شود، یک زندانی سیاسی به نام علیرضا شیرمحمدعلی را شامگاه ۲۰ خرداد سال جاری در زندان فشافویه به قتل رسانده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «محمدرضا خلیل‌زاده معروف به محمد رشتی یکی از کسانی بود که در فشافویه علیرضا شیرمحمدعلی را به قتل رساند. دیگر متهم پرونده حمیدرضا شجایی زواره، معروف به حمید خروس است که در این پرونده اعدام نگرفته و دفعه قبل هم که برای اجرای حکم بردندش برای قتل دیگر بود که از قبل انجام داده بود».

دیگر زندانی اعدام شده در این روز مهدی زارعی نام داشت. وی پدر دو کودک خردسال بوده و از بند ۱ سالن ۲ برای اجرای حکم به پای چوبه دار رفت.

در گزارشی دیگر و در صبح روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش فرزاد سیف‌پناهی، ۳۷ ساله و اهل شهرستان دهگلان احراز شده، به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان که اولین بار این خبر را منتشر کرد، فعالان مدنی در روزهای گذشته کمپینی را برای جلوگیری از اجرای حکم این زندانی آغاز کرده بودند. «فرزاد در آبان ماه ۹۳ در پی درگیری شخصی با فردی به نام (س) مرتکب قتل شده بود».

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید