ناصر همتی فعال توییتری ساکن اصفهان بازداشت شد

تصویر از فیس بوک ناصر همتی

ناصر همتی، روان پزشک و فعال مدنی در اصفهان که در توییتر در حمایت از اعتراضات سراسری آبان‌ماه مطالبی را منتشر می‌کرد، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ناصر همتی، فعال مدنی اهل ایلام و ساکن اصفهان طی روزهای اخیر بازداشت شده و اطلاعی از محل نگهداری او در دست نیست.

تاریخ دقیق بازداشت آقای همتی مشخص نیست، اما برخی فعالان در توییتر زمان بازداشت او را ۴ روز پیش و  احتمالا شامگاه چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۹۸ و در منزل مسکونی‌اش اعلام کرده‌اند.

همچنین اتهام و دلیل بازداشت این فعال مدنی مشخص نیست، اما به نوشته فعالان در شبکه‌های اجتماعی بازداشت او در ارتباط با فعالیت‌هایش در توییتر و در حمایت از اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ بوده‌است.

آخرین مطلب آقای همتی در خصوص دیدار با خانواده یکی از جان‌باختگان است که مربوط به ۴ دی‌ماه می‌شود. او در این توییت نوشته‌است: «دیروز با یکی از اعضای خانواده جانباختگان ۲۵ آبان هم صحبت بودم، حال و روز خوبی نداشت که دیدنش برای من سخت بود از دیشب تا به حال در فکرم نکند فردا کسی به خاطر حرف من به خیابان بیاید و حوادث اخیر تکرار شود.»

https://twitter.com/NasserHemmati/status/1209790051598655489?s=20

ناصر همتی ۴۷ ساله شهروند ایلامی ساکن اصفهان روان‌پزشک و درمانگر خانواده است و در خصوص مشکلات رفتاری کودکان و نوجوان مطالبی را در وبلاگ خود منتشر می‌کرده‌است.

بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی از سوی حکومت ایران مسبوق به سابقه‌است. چندی پیش نیز پیام محمدی که در توییتر با نام «پیام لند» فعالیت داشت، در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت به اعتراض‌کنندگان با ایجاد ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند.

نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به جمعیت متعرض در دست‌کم ۳۵ شهر از استان‌های کشور باعث کشته‌شدن شماری از شهروندان معترض شدند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت نزدیکان خود که در بازداشت به سر می‌برند، اطلاعی ندارند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل شمار جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

هنوز در خصوص آمار کشته‌شده‌ها از سوی مقامات ایران آماری ارائه نشده‌است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل