اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ سپیده فرح‌آبادی (فرهان) جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد

sepide_farhan

سپیده فرهان، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم فرهان روز چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ جهت تحمل دو سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شده‌است.

پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده این فعال مدنی را با اتهامات “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور” به شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده‌بود.

این حکم بعدتر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دو سال کاهش یافت.

یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفته‌بود: «سپیده فرهان، فعال مدنی که در ارتباط با اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شده‌بود، به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران فراخوانده شد و این حکم به رویت وی رسید».

سپیده فرهان، ۱۲ دی ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه در تهران بازداشت و در ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ با سپردن وثیقه ی ۲۵۰ میلیونی از زندان اوین آزاد شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده از بابت اتهام  “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به ۱ سال و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم فرهان به گزارشگر کمپین گفته‌بود: “روز ۱۶ تیرماه سپیده به دادگاه مراجعه کرد و متوجه شد که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در تاریخ ۳ تیرماه بصورت غیابی به حبس محکوم شده است”.

سپیده فرهان که از او به عنوان دانش‌آموخته معماری و فعال مدنی یاد می شود در اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

آغاز اعتراضات دیماه ۹۶ از مشهد و تاریخ ۸ دی‌ماه بود، اما نا آرامی‌ها به سرعت در شهرهای دیگر نیز گسترش یافت و در بیشتر این مناطق با دخالت نیروهای امنیتی این اعتراضات به خشونت کشیده‌شد.

در اعتراضات دی‌ماه آن سال، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران، دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید