همکاری نکردن با دموکرات، شرط آزادی محمد نظری

محمد نظری نزدیک به ۲۲ سال است که در زندان‌های ایران در حبس است

«محمد نظری» زندانی سیاسی کُرد محبوس در رجایی شهر، تحت فشار قرار گرفته تا تعهد دهد “دیگر از حزب دموکرات کردستان ایران حمایت نمی‌کند.” منابع مطلع گفته‌اند تهدید این زندانی در پی احضار به بند سپاه و مشروط کردن آزادی‌اش پیش آمده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «محمد نظری» زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز چهارشنبه ۳ تیرماه ۱۳۹۴، به بند ۸ این زندان موسوم به بند سپاه احضار، و از وی خواسته شده تعهد دهد که از حزب دموکرات کردستان ایران حمایت نمی‌کند، تا سپس او را آزاد کنند.

منبع مطلعی از وضعیت این زندانی در این رابطه به کمپین گفته: “این زندانی با رد درخواست اخذ تعهد، در جواب می‌گوید که بعد از ۲۲ سال تحمل زندان حاضر به تعهد دادن نیستم و من این سال‌ها را تنها به خاطر حمایت از این حزب در زندان به سر بردم.”

این منبع افزود: “محمد نظری پس از ۳ ساعت به سالن ۱۲ سیاسی بازگردانده شد.”

این زندانی سیاسی کُرد در ۲۲ سالگی دستگیر شد و هم‌اکنون ۴۴ ساله است. او به اتهام “ارتباط با حزب دمکرات کردستان” قریب ٢٢ سال از عمرش را در زندان به سر برده است.

«محمد نظری» فرزند «حمدالله» ساکن شهر «شاهین دژ» از توابع استان «آذربایجان غربی»، در تاریخ ۹ خردادماه ۱۳۷۳، در سن ۲۳ سالگی به اتهام “هواداری از حزب دمکرات کردستان ایران” از سوی نیروهای امنیتی در شهر «بوکان» بازداشت شده و سپس از دو ماه نگهداری در سلول‌های بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر به زندان مهاباد منتقل شده و در آنجا نیز از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به عضویت در حزب دمکرات کردستان مورد محاکمه قرار گرفت.

پس از ۶ ماه پرونده این زندانی سیاسی به شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست «قاضی جلیل‌زاده» ارجاع داده شده و در این دادگاه نیز به این اتهام محاکمه شده و به اعدام محکوم شد. با وجود اعتراض این زندانی سیاسی به حکم صادره، این حکم قطعی شد و در نهایت در عید قربان در ۱۷ خردادماه ۱۳۷۸، مورد یک درجه بخشش قرار گرفته و به حبس ابد کاهش پیدا کرد.

این زندانی سیاسی پس از تحمل نزدیک به ۱۳ سال و نیم حبس در زندان مرکزی ارومیه، همراه چندین زندانی سیاسی دیگر در آذرماه ۱۳۸۶، به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

دو تن از هم‌بندی‌های این زندانی سیاسی که به همراه او از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند، به نام‌های «ظاهر مصطفایی» (فوت در فرودین‌ماه ۱۳۸۹، پس از ۱۷ سال حبس و به دلیل بیماری در زندان) و «محمد مهدی زالی» (فوت در خردادماه ۱۳۹۱، پس از ۲۱ سال حبس به دلیل بیماری) به دلیل بیماری و بی‌توجهی مسوولین نسبت به مداوای آنها به صورت تدریجی در زندان فوت کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید