اعتراضات آبان‌ماه ۹۸؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از منوچهر فرامرزی شهروند ساکن ماهشهر

منوچهر فرامرزی، شهروند و شاعر ساکن ماهشهر به ظن ارتباط با تلویزیون «ایران‌اینترنشنال» از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌است و تا این لحظه اطلاعی از محل نگهداری او در دست نیست.

ماموران امنیتی آقای فرامرزی را ساعت ۲:۳۰ بامداد روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۹۸ در منزل مسکونی‌اش بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. خانواده این شهروند ساکن ماهشهر علی‌رغم آنکه دو هفته از بازداشت او گذشته‌است و با وجود پیگیری از نهادهای مختلف برای کسب اطلاع از محل نگهداری او نتوانسته‌اند در این خصوص اطلاعاتی کسب کنند و تنها در پاسخ به نزدیکان او گفته شده که وی به اتهام های «اقدام علیه امنیت ملی»، «مصاحبه و ارتباط با تلویزیون ایران‌اینترنشنال» و «رهبری اغتشاشات» بازداشت شده‌است.

ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل آقای فرامرزی را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی‌ او از جمله تلفن همراهش را ضبط کردند.

یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «ماموران امنیتی بعد از تفتیش منزل برگه‌هایی به او و همسرش دادند و از آن‌ها خواستند که آن‌‌ها را امضا کنند، اما دقیقا نمی‌دانم که آن برگه‌ها چه بود. ظاهرا به آن‌ها اجازه داده نشد که برگه‌ها را بخوانند.»

این منبع افزود: «آقای فرامرزی را نیمه شب در منزل مسکونی‌اش بازداشت کردند و فردای آن‌روز به دادگاه ماهشهر منتقل کرده و قاضی برای او یک‌ماه قرار بازداشت موقت صادر کرد و بعد هم گفته شد که در اختیار وزارت اطلاعات گذاشته شده.»

از آن‌روز به بعد این شهروند ساکن ماهشهر هیچ تماس و ملاقاتی با خانواده‌اش نداشته‌ و همینطور اطلاعی از محل نگهداری او در دست نیست.

پیش‌تر در روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه خبرگزاری تسنیم وابسته به نهادهای اطلاعاتی ایران گزارش کرده‌بود که یکی از عوامل ارتباط با شبکه ایران‌اینترنشنال را بازداشت کرده‌است. حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان مدعی شده‌بود که یکی از مرتبطین با رسانه‌های معاند را ساعت ۲ شب بازداشت کرده‌اند و با توجه به هم‌زمانی ساعت و روز بازداشت به‌ نظر می‌رسد اشاره او به همین فرد باشد.

منوچهر فرامرزی، متولد ۱۳۵۴ بهبهان و ساکن ماهشهر متاهل و دارای دو فرزند ۱۲ و ۵ ساله است و خانواده او به شدت نگران وضعیت او هستند و بنا به گفته منبع کمپین آن‌ها اصلا نمی‌دانند که اتهامات منتسب شده به وی بر چه اساسی بوده‌ چرا که او اساسا در اعتراضات آبان‌ماه نقشی نداشته‌است.

با توجه به وقایع ماهشهر و حجم کشتار معترضان در آن منطقه خانواده او بیم این را دارند که او تحت فشار برای اعتراف اجباری قرار بگیرد و علیه خودش حرفی بزند.

اعتراضات به گران شدن سه برابری بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای بعد شدت گرفت، اما حکومت ایران به این اعتراض‌ها با خشونت‌ پاسخ داد، به نحوی که گزارش‌های زیادی از کشته و مجروح شدن شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ایران در روزهای اعتراضات دسترسی شهروندان به اینترنت را مسدود کرد تا خبرها و تصاویر مرتبط با اعتراضات منتشر نشوند. با این حال پس از وصل دوباره اینترنت ویدئوهای پرشماری در این خصوص و حمله نیروهای یگان ویژه، ضدشورش، لباس شخصی‌ها و بسیج به مردم بی‌سلاح در فضای مجازی منتشر شد که نشان از سرکوب بی‌سابقه معترضان داشت.

هنوز مقامات رسمی کشور آمار کشته‌شده‌ها را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند، اما منابع مختلف از جمله عفو‌ بین‌الملل و خبرگزاری رویترز شمار جان‌باختگان را منتشر کرده‌اند و ماهشهر از جمله مناطقی است که گزارش‌هایی زیادی از سرکوب خشونت بار معترضان در آن منتشر شده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید