حمزه درویش زندانی عقیدتی-سیاسی از سلول انفرادی به بند خود بازگردانده شد

Hamze-Darwish-kampain.info_

حمزه درویش زندانی عقیدتی-سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸، به سلول انفرادی منتقل شده‌بود، به بند خود بازگردانده‌‌شد.

یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفت: «مسئولان زندان رجایی‌شهر کرج، آقای درویش را روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه بعد از ۲۰ روز حبس در سلول انفرادی به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ بازگرداندند.»

بنا به گفته این منبع: «حمزه درویش قبل از اینکه به انفرادی برده شود توسط رئیس حفاظت زندان در مورد شکایتش از رئیس زندان الله کرم عزیزی و محمد گودرز رئیس اندرزگاه و بیانیه ای که در مورد نقض حقوق زندانیان توسط الله کرم عزیزی که به اسم وی در فضای مجازی منتشر شده بود مورد بازجویی قرار گرفت و وی را به ارتباط با رسانه های معاند نظام، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند.»

آقای درویش دو روز پس از این بازجویی با دستور رئیس زندان به سلول انفرادی منتقل شد.

این منبع افزود: «حمزه درویش طی مدت انفرادی بر اثر سرمای شدید و در اختیار نداشتن پتوی مناسب و لباس گرم در حالیکه سلول‌های انفرادی پنجره‌هایش باز و فاقد شیشه هستند از ناحیه کلیه دچار آسیب دیدگی شده و مطابق گفته پزشکان بهداری زندان باید فوری جهت مداوا و درمان به مراکز درمانی بیرون زندان اعزام‌ شود.»

مسئولان زندان رجایی‌شهر پیش‌تر در پاسخ به پیگیری‌های نزدیکان حمزه درویش گفته‌بودند: “وی به رئیس زندان‌ توهین کرده و باید سزای عمل خود را ببیند و حداقل ۴۰ روز در انفرادی بماند.”

او پیش از این از سوی مسئولان زندان تهدید شده‌بود که اگر از فعالیت‌های خود دست نکشد، برایش پرونده‌سازی خواهند کرد و دوباره به زندان محکوم خواهد شد.

چند تن از ماموران زندان رجایی‌شهر حمزه درویش، زندانی اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج را “ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸، به بهانه احضار به دفتر معاون زندان، حسن قبادی، از بند خارج کردند، اما بعد از حدود نیم ساعت، صدای فریاد او از سلول‌های انفرادی پشت اندرزگاه ۷ به گوش سایر زندانیان رسید که مورد ضرب و جرح قرار گرفته.” پس از آن با پیگیری‌های همبندی‌های او مشخص شد که وی به بند انفرادی منتقل شده‌است.

او پیش از این از سوی مسئولان زندان تهدید شده‌بود که اگر از فعالیت‌های خود دست نکشد، برایش پرونده‌سازی خواهند کرد و دوباره به زندان محکوم خواهد شد.

این زندانی سنی مذهب روز چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ به صورت ناگهانی و با «تهدید و خشونت» به زندان مرکزی رشت (لاکان) منتقل شد و پس از یک هفته اعتراض و اعتصاب غذا، ۲۹ آبان دوباره به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده‌شد.

او به دلیل این انتقال که آن‌را غیرقانونی می‌دانسته، شکایتی به نماینده قاضی ناظر بر زندان ارائه می‌دهد که به دلیل همین نامه مورد بازخواست و تهدید قرار می‌گیرد که از فعالیت‌های رسانه‌ای خود دست بردارد، در غیر این صورت برای او پرونده‌ای دیگر باز می‌کنند و مجددا با احکام زندان مواجه خواهد شد.

این اقدام زندان در پی اعتراض آقای درویش به جعل نامه و امضای وی توسط زندان جهت انتقال اجباری به زندان لاکان رشت صورت گرفت.

اواسط آذرماه ۹۸، آقای درویش طی نامه‌ای از محمد گودرز رئیس اندرزگاه هفت زندان، الله کرم عزیزی رئیس زندان، وزیری، قاضی ناظر بر محکومین‌ امنیتی و محمد برائه رئیس شعبه یک اجرای احکام اوین بعلت تقصیر و تعمد در انتقال اجباری وی به زندان لاکان رشت شکایت کرد.

مطلب مرتبط:

تهدید حمزه درویش زندانی سیاسی-عقیدتی از سوی مسئولان زندان رجایی‌شهر و تلاش برای پرونده سازی علیه او

حمزه درویش زندانی عقیدتی ـ سیاسی محبوس در بند هفت زندان رجایی شهر کرج، ۲۵ ساله اهل شهرستان تالش، طی حکمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۱۸ سال زندان محکوم‌شده است که براساس اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (قانون تجمیع جرایم)  ۱۵ سال آن قابل اجراست.

او روز چهارشنبه ۲۲ آبان به صورت ناگهانی و با «تهدید و خشونت» به زندان مرکزی رشت (لاکان) منتقل و پس از یک هفته  اعتراض و اعتصاب غذا، دوباره به زندان رجایی شهر بازگردانده شد.

کمپین پیش‌تر خبر انتقال او به زندان لاکان رشت را منتشر کرده‌بود.

گزارشی از انتقال حمزه درویش، زندانی عقیدتی ـ سیاسی به زندان مرکزی رشت

پیش از این یک منبع آگاه به کمپین گفته‌بود: «آقای درویش در همان ابتدای ورود به قرنطینه زندان لاکان رشت دست به اعتراض و اعتصاب اعتراضی زده بود که بعد از ملاقات با نماینده دادستان و قاضی کشیک دادگاه انقلاب رشت از جعل این درخواست به اسم او پرده برداشته و تصریح کرده بود، نگهداری وی در چنین مکانی مغایر با اصل تفکیک جرائم است و به هیچ شیوه‌ای امنیت جانی ندارد و در صورت بروز هرگونه اتفاق ناگواری آنها باید مسئول باشند.»

گفته شده؛ زندان لاکان رشت محل نگهداری زندانیان مواد مخدر و جرائم خشن بوده و تعداد زیادی زندانی مبتلا به بیماری ایدز در آنجا نگهداری می‌شود.

بر اساس این گزارش، یک‌هفته پس از نگهداری حمزه درویش در قرنطینه زندان لاکان رشت سرانجام در مورخه ۲۹ آبان با گرفتن مبلغ ۷۰۰ هزار تومان از او بابت هزینه انتقال، وی را به زندان رجایی شهر کرج بازگرداندند.

منابع نزدیک به این زندانی اعلام می گویند در همان بدو ورود حمزه به زندان رجایی شهر کرج توسط رئیس زندان الله کرم عزیزی و رئیس اندرزگاه هفت محمد گودرز تهدید شده بود که یک ماه فرصت دارد تا درخواست انتقالی خود به زندان دیگری را بنویسد و در صورت افشای جعل نامه به اسم او و شکایت نسبت به این امر، دست آنها باز بوده و به بهانه‌های مختلف برای وی پرونده‌سازی کرده و اعلام‌جرم می‌کنند.

قتل خاموش در زندان رجایی شهر کرج؛ نامه سرگشاده حمزه درویش از زندان

حمزه درویش بارها نسبت به پرونده‌سازی و اخذ اعترافات اجباری از وی با توسل به شکنجه و ضرب و شتم از کارشناس پرونده‌اش در اداره اطلاعات رشت و تقهیم اتهامات «شعارنویسی و همکاری با گروه‌های معارض نظام از جمله داعش»، توسط دستگاه قضایی، اعتراض و شکایت کرده و با نامه‌نگاری مکرر به نهادهای ذی‌ربط داخلی و مجامع بین‌المللی حقوق بشر، خواستار اعاده حقوق مسلم قانونی خود شده است.

حمزه درویش در دوران بازداشت خود در بازداشتگاه اطلاعات رشت بارها مورد «شکنجه جسمی و روحی» قرارگرفته بود.

کارشناسان اطلاعات رشت بعد از اخذ اعترافات اجباری او را فریب داده بودند که در صورت قبول اتهامات وارده به‌زودی آزاد خواهد شد.

خانواده حمزه درویش بارها از طرف اطلاعات رشت تهدید شده بودند که در صورت پیگیری پرونده حمزه و گرفتن وکیل برای وی، با آنها به‌شدت برخورد خواهد شد.

در طی قریب به چهار سالی که حمزه در زندان به سر می‌برد، خانواده او دچار آسیب‌های جدی جسمی و روحی شده‌اند. طوری که مادر این زندانی به سبب استرس و فشار دچار مشکلات و نارسایی قلبی شده و از ناحیه قلب مورد عمل جراحی قرار گرفت.

حمزه درویش بارها به علت عدم قبول اعاده دادرسی و برخورداری از حق داشتن وکیل دست به اعتصابات طولانی‌مدت زده بود که هر بار با وعده‌های دروغین مواجه می‌شود.

مطالب مرتبط:

حمزه درویش زندانی اهل سنت در زندان رجایی‌شهر همراه با ضرب و جرح به سلول انفرادی منتقل شد

یادداشتی از حمزه درویش زندانی عقیدتی-سیاسی در خصوص نقض حقوق زندانیان در زندان رجایی‌شهر

حمزه درویش: “تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده‌ام را دارم”

نامه سرگشاده حمزه درویش زندانی عقیدتی ـ سیاسی به مراجع قضایی و نهادهای بین المللی و حقوقی

درخواست دادخواهی حمزه درویش زندانی عقیدتی-سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج

حمزه درویش: “تا رسیدن به حقوق خود ساکت نخواهم نشست”/ گشایش پرونده جدید برای این زندانی سنی مذهب

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید