فاطمه ملکی و صدیقه مالکی‌فرد در مشهد بازداشت شدند

فاطمە ملکی ھمسر محمد نوری‌زاد و صدیقە مالکی‌فرد ھمسر ھاشم خواستار در مقابل دادگاه انقلاب مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. محمد نوری زاد و هاشم خواستار دو تن از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره استعفای رهبری از شش ماه پیش تا کنون در بازداشت موقت هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فاطمه ملکی و صدیقه مالکی‌فرد، روز چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ در حین تحصنی دو نفره در اعتراض به تداوم بازداشت همسران خود در مقابل دادگاه انقلاب مشهد بازداشت شده‌‌اند و تا این لحظه از نهاد بازداشت کننده و دلیل بازداشت‌شان اطلاعی در دست نیست.

در حال حاضر سه تن از اعضای خانواده محمد نوری‌زاد در بازداشت به‌سر می‌برند. ماموران امنیتی علی نوری زاد، فرزند محمد نوری زاد را نیز روز دوشنبه ۲۳ دی ماه بازداشت کرده‌اند و کماکان از محل نگهداری و دلیل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

خانم ملکی پیش‌تر در یک پیام صوتی در روز یک‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۸ که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته‌‌‌بود، گفته‌بود که روز شنبه ۲۱ دی‌ماه به ملاقات همسرش رفته و از وضعیت وخیم جسمانی او به دلیل تداوم اعتصاب غذا خبر داده‌است.

همسر محمد نوری‌زاد گفته‌بود: «وقتی که ایشان [همسرم] را دیدم، آقای نوری‌زاد نبود او یک جنازه بود؛ یک جنازه! جنازه‌ای که رنگ به صورت نداشت.»

کمپین پیش‌تر از وضعیت نامناسب آقای نوری‌زاد و پیام همسرش فاطمه ملکی گزارشی منتشر کرده‌بود.

فاطمه ملکی در این فایل صوتی به دستگاه قضایی اعلام کرده که به آن‌ها تنها دو روز فرصت برای آزادی همسرش می‌دهد و اگر آقای نوری‌زاد طی روز آینده آزاد نشود به همراه فرزندان خود دست به تحصن می‌زنند.

صدیقه مالکی فرد معلم بازنشسته و همسر آقای خواستار نیز در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود گفته بود: «من صدیقه مالکی فرد، همسر آقای سید هاشم خواستار و خانم فاطمه ملکی همسر آقای محمد نوری‌زاد، روز چهارشنبه ۲۵دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۹ صبح جلوی دادگاه انقلاب مشهد تا آزاد شدن همسران‌مان که بی‌گناه، مدت ۶ ماه است در انفرادی زندان اطلاعات مشهد اسیرند، تحصن می کنیم.»

وضعیت جسمی آقای نوری‌زاد که در اعتصاب غذاست وخیم گزارش شده و تا کنون چندین بار بی‌هوش شده و به بیمارستان منتقل شده‌است، اما گفته است که به اعتصاب غذایش تا پای جان ادامه می‌دهد.

محمد نوری‌زاد و هاشم خواستار از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره استعفای رهبری دو فعال مدنی هستند که از روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه چند فعال مدنی و سیاسی دیگر در اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، یکی دیگر از امضاء کنندگان بیانیه ۱۴ تن و هم‌زمان با برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی، دست به تجمع زده‌بودند و همان‌جا بازداشت شدند. هاشم خواستار و محمد نوری‌زاد در حال حاضر با هم در یک اتاق در بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان مشهد نگهداری می‌شوند.

پرونده محمد نوری‌زاد، به همراه عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری و هاشم خواستار پس از تفهیم اتهام‌های «اهانت به مقدسات»،  «نشر اکاذیب»، «توهین به خمینی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب» و چند اتهام دیگر به دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شده‌ و دادگاه آن‌ها به زودی برگزار خواهد شد.

آقای نوری‌زاد و هاشم خواستار روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این شهروندان در اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، یکی از امضاء کنندگان بیانیه ۱۴ تن و هم‌زمان با برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گرد هم‌ آمده بودند.

آن‌ زمان منابع مطلع گفته‌بودند: «هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمد حسین سپهری، محمد نوری زاد، عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، مرتضی قاسمی، حوریه فرج‌زاده طارانی، فاطمه سپهری و پوران ناظمی جزو بازداشت شده‌ها هستند.» برخی از این افراد بعدتر به صورت موقت آزاد شدند.

محمد نوری‌زاد، هاشم خواستار، محمد مهدوی‌فر، عباس واحدیان شاهرودی، کمال جعفری، محمدحسین سپهری و رضا مهرگان از جمله امضا کنندگان بیانیه ۱۴ تن هستند که کماکان در بازداشت به سر می‌برند. فاطمه سپهری نیز از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران (بیانیه دوم) است که همچنان در بازداشت است.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که خردادماه امسال با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شدند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید