دو ماه اعتصاب غذای فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر در اعتراض به تداوم حبس معلمان زندانی

فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی که روز شنبه ۱۸ آبان‌ماه از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شده، دست به اعتصاب غذا زده‌است.

گزارش شده، از اعتصاب غذای آقای میثمی بیشتر از دو ماه می‌گذرد، او دو روز پس از انتقال به زندان رجایی‌شهر اعتصاب غذای خود را آغاز کرده، اما بنا به دلایلی اعتصاب غذای خود را رسانه‌ای نکرده‌بود.

گفته می‌شود در حال حاضر از وضعیت او اطلاعی در دست نیست و تماسش با خارج از زندان و نزدیکانش قطع شده‌است. درخواست او در این اعتصاب غذا، آزادی معلمان زندانی از جمله محمود بهشتی، محمد حبیبی و اسماعیل عبدی است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در این خصوص نوشته‌است: «فرهاد میثمی از بیستم آبان ماه (۲ روز پس از انتقال اجباری‌اش به زندان رجایی شهر کرج) بدون اطلاع عمومی اعتصاب غذا کرده است. امروز ۶۶ روز از اعتصاب غذای او سپری می‌شود. از من خواسته بود موضوع اعتصاب‌اش را حتی به خانواده‌اش اعلام نکنم مگر این که ارتباطش قطع شود. در ۵ روز گذشته هیچ تماسی حتی با مادرش نداشته است و این بسیار نگران کننده است. او نمی‌خواسته اعتصاب غذای او، خانواده و دوستانش را نگران کند؛ به همین دلیل اعلام عمومی نکرد. خواست او آزادی معلمان زندانی آقایان محمود بهشتی، محمد حبیبی و اسماعیل عبدی است.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸، فرهاد میثمى و محمد حبیبی، معلم زندانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات قضایی و سازمان زندان‌ها از مشکلات عدیده و موارد نقض آشکار حقوق زندانیان نوشته‌‌بودند.

این دو زندانی در بخشی از نامه خود به “کاهش ملاقات‌های حضوری تمامی زندانیان سیاسی، حذف روز اختصاصی ملاقات مادران زندانی با کودکانشان، ممنوعیت دریافت کتاب و نشریات مجاز و محدودیت تماس تلفنی” اشاره کردند.

محمد حبیبی و فرهاد میثمی اعلام کرده‌بودند که دیگر در صف‌های آمارگیری‌ زندان نمی‌نشینند و با کتابی در دست، گوشه‌ای بیرون از صف‌ها مطالعه می‌کنند تا به این وسیله اعتراض خود را به مسئولان زندان نشان دهند.

پس از آن چند تن از زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین از این اعتراض مدنی حمایت کردند. حسین سرلک، امیرحسین محمدی فرد، مرتضی نظری سدهی، علی اصغر حسنی راد، رضا آقایی، محسن امین پور، حامد آئینه وند، حامد غلامی، مهدی استرضایی، میلاد رزمی، وحید قدیرزاده، مهدی مسکین نواز، طاهر حاجی قربانی، برزان محمدی و پیمان جمشیدی‌ها ۱۵ زندانی سیاسی بودند که آن زمان از این اقدام آقایان حبیبی و میثمی حمایت کرده‌بودند.

در پی این اقدام در روز شنبه ۱۸ آبان‌ماه فرهاد میثمی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، فرهاد میثمی را از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم کرده‌بود؛ در ادامه رأی دادگاه آمده بود که آقای میثمی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌است.

پس از آن این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد و روز شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، به فرهاد میثمی در زندان اوین ابلاغ شد.

دادگاه تجدیدنظر آقای میثمی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، بدون حضور او برگزار شده‌بود. در رای صادره دادگاه تجدیدنظر ۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی به یکسال کاهش یافته است و باقی موارد عینا تایید شده‌است. این فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری پیش‌تر در نامه‌ای از دلایل عدم حضورش در دادگاه تجدیدنظر نوشته‌بود.

فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی، نهم مردادماه ۹۷ در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد و یک روز پس از بازداشت از دهم مردادماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده‌بود، دست به اعتصاب غذا زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده بود. وی متهم به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت”، “تبلیغ بر علیه نظام” و “توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام” شد. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

گفتنی است، پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا، بازداشت فرهاد میثمی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری‌اش شده‌بود.

این وزارتخانه روز جمعه ۱۶ آذرماه ۹۷ در پیامی توییتری در خصوص فرهاد میثمی، فعال مدنی نوشته‌بود: «ایالات متحده بازداشت خودسرانه دکتر فرهاد میثمی را محکوم می‌کند. ما عمیقا نگران وضعیت سلامت رو به وخامت وی هستیم و از رژیم ایران می‌خواهیم او را فورا آزاد کند.»

فرهاد میثمی، ۴۹ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید