شهروند استرالیایی زندانی در ایران: پیشنهاد سپاه برای جاسوسی در ازای کاهش حکم حبس را رد کردم

روزنامه گاردین روز دوشنبه ۳۰ دی ماه با انتشار گزارشی نوشت که کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی که در ایران زندانی است، در نامه‌هایی اعلام کرده است سپاه پاسداران در ازای «کم شدن حکم زندانش» به او پیشنهاد «جاسوسی» داده بوده است.

بنابر این گزارش که در  صدای آمریکا منتشر شده است، کایلی مور پشنهاد جاسوسی از سوی سپاه پاسداران را رد کرده و این موضوع را این نامه ها که به شکل «قاچاقی» از زندان اوین به بیرون آورده شده نشان می‌دهد.

کایلی مور گیلبرت که در امور خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس تخصص دارد یکی از سه شهروند استرالیایی بود که چندی پیش در ایران بازداشت و خبر دستگیری او از سوی سخنگوی قوه قضائیه ایران به اتهام «امنیتی و جاسوسی» اعلام شده بود.

در این نامه‌های دست نویس، که توسط روزنامه گاردین دیده شده است، خانم گیلبرت مدعی شده که «بازداشتش سیاسی شده» است. این روزنامه نوشت که او در بند دو الف در زندان اوین زیر نظر سپاه پاسداران زندانی است، و این شهروند استرالیایی گفته است سال گذشته دو حکم، یکی حکم ۱۳ ماه زندان و در پی آن احتمالا آزادی و دیگری حکم تایید ده سال زندان را به او نشان داده‌اند.

خانم گیلبرت در این نامه ها نوشته است که «پول کمی برای خرید مواد غذایی دارد ، از تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده است ، و اینکه وضعیت جسمی و روحی او نامناسب است و این موضوع باعث شده تا بارها به بیمارستان منتقل شود.»

بنابر گزارش گاردین این استاد دانشگاه زندانی در ایران به «مسئول پرونده‌اش» نوشته است: «پیشنهاد شما برای کار برای بخش اطلاعات سپاه را قطعا رد می‌کنم…. من جاسوس نیستم، هرگز جاسوسی نکرده‌ام و علاقه‌ای هم ندارم برای سازمان اطلاعاتی هیچ کشوری کار کنم.»

همچنین در یکی از نامه‌ها که مربوط به تابستان گذشته است، خانم گلیبرت «التماس کرده است» تا مسئولان زندان او را از بند دو الف که زیر نظر سپاه است، به بند عمومی زنان انتقال دهند.

چندی پیش نیز کایلی مور گیلبرت، در واکنش به تصمیم دادگاه مبنی بر رد فرجام‌خواهی او به حکم ۱۰ سال زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید