چهار شهروند بهایی توسط دادگاه انقلاب کرج مجموعا به ۴ سال زندان محکوم شدند

روح‌الله زیبایی، روئین کهنسال، ابوالفضل انصاری و محمدصادق رضایی، چهار شهروند بهایی طی حکمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف حسینی، هرکدام بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شدند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۲۸ دیماه سال جاری برگزارشده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ و روح‌الله زیبایی، روئین کهنسال، ابوالفضل انصاری و محمدصادق رضایی، چهار شهروند بهایی، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به «اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به یک سال زندان محکوم شدند.

بر اساس این گزارش روح‌الله زیبایی، روئین کهنسال، ابوالفضل انصاری و محمدصادق رضایی، طی روزهای گذشته از طریق پیامک ارسالی توسط سامانه الکترونیکی قوه قضایی (ثنا) به شعبه اول دادگاه انقلاب جهت ابلاغ حکم فراخوانده شده و این حکم در دفتر این شعبه و به‌صورت شفایی به آن‌ها ابلاغ‌شده است. همچنین از تاریخ ابلاغ حکم(ششم بهمن) بیست روز به آنها فرصت داده شده تا اعتراض خود را  نسبت به رای صادره اعلام کنند.

طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، مأموران اداره اطلاعات استان البرز، روح‌الله زیبایی، روئین کهنسال و ابوالفضل انصاری از شهروندان بهایی ساکن کرج را بازداشت کردند.

بازداشت آقای زیبایی از سوی ۷ مأمور اداره اطلاعات در منزل شخصی او در باغستان کرج در استان البرز و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته بود. مأموران پس از بازداشت به بازرسی منزل این شهروند پرداخته و برخی از لوازم شخصی وی را نیز ضبط کردند.

کمپین پیش‌تر خبر بازداشت آقای زیبایی را منتشر کرده‌بود.

به گفته منابع مطلع در آن زمان، روح الله زیبایی و ابوالفضل انصاری پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی نهادهای امنیتی مستقر در زندان رجایی شهر کرج برای انجام بازجویی منتقل شده بودند.

طی روزهای دوشنبه و یکشنبه ۱۱و ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، به ترتیب روح‌الله زیبایی و ابوالفضل انصاری با تأمین قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

روئین کهنسال، شهروند بهایی ساکن کرج  نیز که در تاریخ ۱۳ مرداد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸، پس از سپری کردن دوران بازجوئی و تکمیل پرونده با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، بهاییان ایران از حقوق اولیه ای چون حق تحصیل و کار و تشکیل آزادانه مراسم و اعیاد مذهبی محروم‌اند، بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه ادامه داشته است، تعدادی از رهبران و باورمندان به بهاییت نیز در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی، اعدام شده و اموال آنان مصادره شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید