اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای خواستار افزایش دستمزد کارگران شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران، در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده خواستار افزایش دستمزد کارگران به میزان حداقل ۹ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ شده است.

در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، علاوه بر افزایش دستمزد کارگران به حداقل ۹ میلیون تومان در سال ۹۹، خواهان تعیین دستمزد کارگران توسط خودشان شده است.

در این بیانیه علاوه بر انتقاد از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و افول وضعیت اقتصادی شهروندان ایرانی به خصوص از قشر کارگران، از عملکرد دولت در رفع نیازهای این قشر و فراهم آوردن حداقل‌ترین شرایط برای معیشت آن‌ها انتقاد شده است.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که هر ساله شورای عالی کار، با سر باز زدن از اجرای ماده ۴۱ قانون کار، حداقل مزد کارگران را چندین برابر زیر خط فقر تعیین می‌کند. به عنوان مثال: ” سال گذشته و در جریان جلسات کمیته مزد شورای عالی کار میزان سبد هزینه خانوار را حدودا سه میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام کردند که نصف نرخ واقعی بود؛ با اینحال حداقل مزد کارگران برای سال ۹۸ را کمتر از نصف همین مبلغ اعلامی خودشان و به میزان ۱۵۱۶۰۰۰ تومان تعیین کردند.”

در بخش دیگری از این بیانیه به افزایش سرکوب اعتراض‌های مردمی از دی‌ماه سال ۱۳۹۶ تا امروز و پرونده‌سازی، دستگیری و شکنجه تظاهرات کنندگان اشاره شده است: ” حاکمیت با نادیده انگاشتن مطالبات معیشتی جامعه و اعتراضات و اعتصابات روزانه کارگران در مراکز مختلف کارگری و تظاهرات‌های مردمی، در آبان‌ماه امسال با افزایش سه برابری قیمت بنزین به بزرگترین دوره تعرض به معیشت آحاد جامعه دست زد و اعتراضات گسترده و سراسری مردم به گرانی بنزین را با بیرحمانه‌ترین یورش و کشتار سرکوب کرد.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید