ادامه بی‌خبری از وضعیت فرید پژوهی، شهروند کرد اهل مریوان

علیرغم پیگیری‌های مداوم خانواده فرید پژوهی، شهروند ۲۵ ساله اهل شهرستان مریوان، از طریق نهادهای دولتی و امنیتی تاکنون اطلاعی از دلایل بازداشت و مکان نگهداری او به‌دست نیامده و بیش از یکسال است که خانواده وی در بی خبری و نگرانی از وضعیت وی بسر می برند.

بر اساس  گزارش منتشر شده در ایران‌وایر، فرید پژوهی، دانشجوی ۲۵ ساله رشته عمران دانشگاه آزاد  و صاحب یک مغازه موبایل فروشی در شهر مریوان، بامداد  روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷، پس از خداحافظی از دوستانش در مسیر بازگشت به خانه ناپدید شده  و تاکنون هیچ گزارشی از بازداشت او به صورت رسمی به خانواده اعلام نشده است. خانواده این شهروند مدت‌هاست در نگرانی و بی‌خبری از وضعیت فرزندشان بسر می‌برند و خواستار روشن شدن وضعیت فرید توسط مقامات رسمی و امنیتی کشور هستند.

در  این گزارش به نقل از خانواده این جوان کرد گفته شده در طی پیگیری‌های آن‌ها بعضی از مقامات از جمله امام جمعه مریوان، سروان عطا نادری رئیس پلیس آگاهی مریوان در آن زمان به آن‌ها گفته‌اند که فرید زنده است و مسئولان یک نهاد امنیتی (اداره اطلاعات مریوان) وی را بازداشت کرده‌ و به بازداشتگاه ادراه اطلاعات سنندج منتقل شده است و در آنجا تحت بازجویی است.

همچنین سروان عطا نادری به آن‌ها گفته بود که فعلا باید صبر کنند تا این نهادها خودشان خبر بازداشت او را اعلام کنند. با وجود این اطلاعات به دست آمده پس از هربار رجوع به سازمان اطلاعات مریوان و در پی مکاتبات این خانواده با نماینده شهر مریوان در مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، تمامی مقامات، شواهد و سخنان پیشین را نادیده گرفته‌اند و مقامات امنیتی تماما منکر بازداشت او شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از حمید پژوهی برادر فرید گفته شده که پس از گذشت دو ماه از بازداشت فرید پژوهی، «اریوان شعبانی» یکی دیگر از اهالی مریوان در همین رابطه خبر از  حضور فرید در بازداشتگاه اطلاعات درسنندج را داده و در این رابطه گفته است که «او اواسط آذرماه پارسال، پیش برادر بزرگم حامد در بازار رفته و به او می‌گوید در بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات، فرید در سلول کناری او نگهداری می‌شد و وقتی فرصت شده با هم صحبت کردیم، به من گفته نامش چیست و اهل کجاست  و خواسته به شما خبر بدهم.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیشتر نیز به تداوم بی‌اطلاعی از وضعیت این شهروند بازداشت شده در مریوان اشاره کرده بود. با وجود اینکه خانواده این جوان کرد هرگونه فعالیت سیاسی یا وابستگی سیاسی فرید پژوهی را رد کرده است، امکان اتهام او به «همکاری با احزاب مخالف نظام» وجود دارد؛ پیشتر نیز نیروهای امنیتی با هدف سرکوب فعالین کرد و ایجاد رعب و وحشت در منطقه همواره شهروندان و فعالان مدنی را با اتهامات همکاری با احزاب کردی، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی احضار و بازداشت کرده‌اند. بسیاری از بازداشت‌شدگان با این اتهامات، همچون خانواده فرید پژوهی، صحت این اتهامات را زیر سوال برده‌اند و آن‌ها را بدون پایه و اساس خوانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۴ ماه بی‌خبری از شهروند بازداشت‌شده اهل مریوان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید